Protokoll för 500 kvm.

Maj månad blev kallare än vanligt. Dock satte jag sättlök redan i april med risk för förlust. Jag läser från Seymour – du kan så när jorden reder sig. Och när reder sig jorden? Den frågan har jag grunnat på mycket och med ihärdiga försök som hobbyodlare, fattade jag till slut. Det får inte vara någon tjäle i marken. Om jorden är kall men genomsläpplig funkar det i södra delen av landet.

Det blir en redig skörd av lök, från busktomat till annan sort – Revilla, en sort för uppbindning står det men jag föredrar busktomat istället. Jaa, selleri, morot och Asterix potatis för lyxmiddag. Tyvärr fungerar inte de små rinkarna till ett års förråd av potatis, det är därför jag skriver lyxmiddag med stekt asterix potatis.

Under maj månad förberedelse i trädgården råkade jag kröka ryggen för mycket och blev indisponibel ett tag och lämnade fyra rinkar tomma med gräsklipp ovanpå. Det visar sig att mr.Trast pickar i de tomma rinkarna så länge som klippet är fuktigt.

Striden med paret trast har ju pågått i flera år. Första åren försökte jag skydda odlingarna genom diverse olika knep. Trasten har genomskådat alla ”fågelskrämmorna” och i år orkade jag inte skydda dem med diverse nät. Till min glädje har trasten pickat i de tomma rinkarna och där har de fått rumstera som de velat. De rinkar det växer grödor i har fågel inte rört.

Ett samförstånd mellan människa och fågel i en enkel liten odling?.

Senior.T. mår bra och är för tillfället en utekatt. En nattsuddare av stor rang. Katten blev attackerad i mars av en okastrerad hankatt. Veterinären sa att det liknade en schweizisk ost. Det var klös och bitmärken överallt på höger sida. En och halv månad senare, förlorar han en klo. Vid det tillfället fick tiss ha den eländiga plastkragen ett dygn och två dagar med påstrykning av aloe vera.

Kajan Arne och danserskan verkar omättliga på torrfoder. Igelkotten mumsar på, Skatan stjäl torrfoder från kotten men där får man puta in den gula skålen längre in bland rabarberbladen.

Arne flyger ned och sätter sig i knät, fullt naturligt både för honom och min vän och jag. Ibland landar kajan på bordet men oftast sitter fågeln på ryggstödet. Arne är så söt med sin svarta punkfrisyr.

Det finns två igelkottar detta år.

Paret ringduva svalkar av sig på ett upp-och-nedvänt lock vilket jag fyller på nästan varje med rent vatten. Trasten badar där. Småfåglarna gillar det också. Särskilt när temperaturen är bortåt 33 grader.

  1. Lämna en kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.