Frökapslar från klängväxten Svartöga

SvartögaThunbergia alata

Naturen är sinnerik,  verkligen.:) I varje frökapsel låg fyra svarta frön och dessutom kändes frökapsel len mot kinden. Det var min vän som hejdade min hand innan sekatören skulle klippa av svartögas rankor. Om jag har tur gror fröna nästa vår och prakten av svartöga kan ses en gång till. Vallmo stänglarna med kapsel hängde jag upp i ett träd så vinden kan blåsa iväg dem sen.

Snart går trädgården in i vintervila och jag tycker att årets odlingssäsong trots mycket regn har varit bra. Det beror alldeles på hur man definierar väderlek. För mig personligen finns inget dåligt väder, det är bara att anpassa sig. Vira blåtira, ett smeknamn som denna kvinna inte vet om att hon har, vill ha ett väder där det regnar på natten. Vinden får inte blåsa för mycket och temperaturer runt 25 plusgrader under sommaren. Vintern får inte vara för kall eller isig just precis runt 5 minusgrader.

Därför beundrar jag fåglar och fyrfota djur som anpassar sig till klimatet och dess omgivning. De har fått egenskaper att överleva under bistra tider som igelkottens vinterdvala. Varför ger du Simson den äldre föda? På grund av biltrafiken, som har dödat 8 stycken kottar från maj till oktober bara i år.

, , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

