En höstdag med sol och skuggor

Klockan 07.00 var det dimmigt utomhus och nu är det dags att fotografera höstdimman i all dess dimmighet. Smått kylslaget med +8 grader och vilket är perfekt väderlek för mig. Hösten är den finaste tiden på året men så säger alltid födelsedagsbarn. Om någon är född på våren blir det den vackraste tiden. Jag gillar att bo i ett avlångt land med fyra sorters väderlekar.

Igelkottarna sjunger på sista versen för i år. Vid +5 grader drar de sig tillbaka, in i vinterdvalan. Just nu, är det två stora, runda taggiga bollar som äter ivrigt. Adjö och väl mött igen till våren – säger jag till dem. En av kottarna är ljusgrå men likafullt en grå stor boll men inte fullvuxen för då blir de bruna. En igelkott kan leva i sju år om de har tur. Den har nosat på mina fötter vid två tillfällen. Om vädret tillåter brukar jag sitta på trappen och studera dem. Tre stycken kan gemensamt äta ur samma skål men efteråt fnyser ljudligt och puffar på varandra. Personliga kännetecken på en igelkott är svårt att upptäcka vid första mötena utan det blir senare under sommaren och hösten.

Simson den äldre har en liten bula över ena ögat. En hona är mycket brun med en ljusare fläck diagonalt på bakdelen. Den mörkgrå kotten har inget speciellt jag kan se utan mest att den är just grå med början till bruna taggar och den borde klara vintern.

Varför bry sig om igelkottar, som är bra överlevare. Det beror lite på var de befinner sig. Här i området har fyra stycken blivit påkörda i år och jag tycker det är sorgligt. Om kommunen skulle markera med skylt är deras förevändning att då måste en igelkotts inventering ske.

Kajan Arne har blivit fullvuxen och fågelns blå ögon är borta. Den ser fin ut i fjäderdräkten med blåsvarta fjädrar. Ger skall på gården om jag är inomhus, att den vill ha nötter. Mr.T. kan få en svacka när han begriper att det inte blir varmare utan kallare. Det är således inte bara människor som sörjer de ljusa dagarna.

, , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

