Kajan Arne

Näbbroten intill huvudet har förändrats på Kajan Arne. De utsirade bruna spåren är borta och har ersatts av tussar. Jag har samma känsla här som med Simson den äldre, att vidröra fågelns fjädrar men med lite tålamod kanhända fågeln tillåter det med tiden. Varför forcera? Det är samma vilda lukt som igelkotten och den känns när fågeln kommer riktigt nära. Jag undrar om kajor badar?

En samling rätt så olika djur. En robust huskatt som inte bryr sig om igelkotten. Men väl Kajan Arne, är T. observant på. Dock lämnar de två varandra ifred sedan incidenten under bilen i försomras då förmodligen fågeln gav katten ett tjuvnyp på svansen med sin vassa näbb.

Trädgårdsodlingen – inga guldbär är skördade än eftersom de är gröna.

Tomaterna har börjat lysa röda lite här och där.

Dagliga hämtning av morötter, bönor och stjälkselleri där jag tar bladen till tork för kryddor i vinter med en mix av timjan och salvia.

All lök är skördad och lökknippena hängs ut på tork i cirka en vecka så vinden kan torka dem.

Purjolöken få stå kvar i jorden till sista är skördad någon gång i december.

, , , ,

  1. #1 av Jag på 20 augusti 2017 - 8:38

    Det är härligt att hämta mat i landet och att mumsa bär ur odlingarna och längs med stigarna. Jag har njutit av rödbetorna men är arg på någon som har ätit upp dillen.

    Trevligt med din kaja!

    • #2 av Barbro på 20 augusti 2017 - 10:36

      Vem har ätit upp dillen? en insekt.

      • #3 av Jag på 20 augusti 2017 - 10:47

        Jag har spanat och spanat men inte fått syn på någonting.

      • #4 av Barbro på 20 augusti 2017 - 11:18

        jordloppor?

      • #5 av Jag på 20 augusti 2017 - 14:51

        Nej jag tror inte det. Inget är ätet på bladen på rödbetorna som är i samma låda. Men samma sak med dillen hos grannarna.

      • #6 av Barbro på 20 augusti 2017 - 15:25

        Växelbruk med grönsaker dvs. aldrig odla potatis eller svedjerova i samma jord år ut och år in.
        Ett annat skydd är samodling
        Dill trivs med – morot, sallad, lök, persilja och rödbeta. Växelbruk och samodling får man bästa skydd mot allehanda besvärligheter.

      • #7 av Jag på 20 augusti 2017 - 15:52

        Jag har inte odlat något just där tidigare. Helt nystartade odlingslådor. Och det är rödbetor i samma låda.

      • #8 av Barbro på 21 augusti 2017 - 6:45

        Efter vad jag förstår så är Dill kinkigt att odla. Bra frön och jord, men kanske inte ens det räcker för att dill ska må bra.
        Väderlek kan spela roll, kanske har regnat för mycket i år?

      • #9 av Jag på 21 augusti 2017 - 8:16

        Det har inte regnat så mycket hos oss, så jag begriper inte. Men när jag googlar så förstår jag att dillen inte är så lättodlad. Det är länge sen jag odlade dill, men på den tiden var det inga problem, bara att så och skörda.

      • #10 av Barbro på 21 augusti 2017 - 10:20

        Varifrån köper du dill frö?

      • #11 av Jag på 21 augusti 2017 - 11:28

        Plantagen eller Blomsterlandet.

      • #12 av Barbro på 21 augusti 2017 - 12:37

        Köp från Lindbloms Frö nästa år. Rekommenderas starkt.

      • #13 av Jag på 21 augusti 2017 - 12:54

        Tack, Ms Babs! Jag ska skriva upp det.

      • #14 av Barbro på 21 augusti 2017 - 10:39

        ….”men på den tiden var det inga problem, bara att så och skörda.”…
        Här får du en länk, om obetade och betade fröoer.
        http://levmerpamindre.blogspot.se/2015/05/undvik-betade-froer.html

        Jag har alltid köpt från Lindbloms Fröer som säljer obetade fröer.
        10 år gamla purjolöks fröer grodde efter en vecka.

      • #15 av Jag på 21 augusti 2017 - 11:29

        Nej, fröerna är inte betade, de ser helt normala och ofärgade ut.

Kommentera

