Trevlig Midsommar!!

Svartöga – Thunbergia alata

En tacksam klängväxt som känns skör på någe vis. Di där gula knapparna är intressant visuellt, att försjunka in i tidigt på morgonen medan jag umgås med kråkan Arne. Om fågeln är där. Vi har fått honom att ta fint från handflatan utan att nypa till. Under helger får den gifflar av min vän. Veckorna endast jordnötter. Kråkan Arne nyper till om den är stressad av sin flock, som givetvis också vill ha en bit av kakan.

Imorse satt jag på träsoffan med den sedvanliga kaffekoppen brevid på armstödet. Det inte alltid jag tar med mig nötter ut på gårn. Kråkan hoppar från stol, till stol. Från armstöd, till armstöd. Från bordet, till stolen och sen ned på marken. Idag skutta fågeln upp träsoffans högsta kant, så stundom var den så nära att bakvingen nudda vid mig när den vände sig. Nu går det att stiga upp från en sittplats, gå in och hämta jordnötter utan att de flyger iväg och tar betäckning på garagetaket.

Vad som istället händer är att fågeln flyger till stolen närmast dörren och tittar in så att personen ifråga inte försvinner utan att ha kommit tillbaka med nötter. Så jag satte mig ned igen med nötter i knät och några i öppen handflata lagd på låret. Till slut, picka ungkråkan nötter från handflatan och den satt kvar några sekunder. Det blev en ny utmaning både för mig och kråkan. Kan man få bättre midsommar upplevelse än detta?

De största rabarberbladen är 90 cm breda

När man kryper in under bladen känns det som att kliva in i ett mindre växthus. Det är inte undra på att igelkotten trivs både som skydd och att jäsa på maten helt ostörd.

, , , ,

  1. #1 av Replicant Core på 22 juni 2017 - 17:09

    Trevlig midsommar vännen.

    • #2 av Barbro på 23 juni 2017 - 10:17

      :-) Tack detsamme mr.Core.

  2. #3 av Jag på 22 juni 2017 - 18:45

    Trevlig midsommar till dig och alla djur och fåglar, ms Babs!

    • #4 av Barbro på 23 juni 2017 - 10:16

      :-) tack detsamme mrs.J.

Kommentera

