Den hickande igelkotten

Låt mig få presentera Lill-grå. Den andre om inte den tredje sommaren som igelkottshanen är tillbaka i trädgården. Var den har sin vinterdvala har han inte talat om för mig men lever gör kotten. I en veckas tid har paret igelkott gjort den berömda karusellparningen. Hanen kutar runt honan timmevis och hon låter som en mindre blåsbälg hela tiden. Sen efter parningen lever de solitära. Det är ganska häftigt att observera de skygga igelkottarna som tycks glömma alla faror omkring dem medans de gör sin dans.

Jag har ingen avsikt att röra vid igelkotten, för jag vill att den ska förbli vild och när den är tillräckligt nära är lukten skarp. Ibland hämtar kotten mig genom att bege sig ut på öppen yta. Den kan komma och ‘hälsa‘ genom att lukta på mina skor. Sen kvickt iväg. Inte undra på att tycke uppstår eftersom den är så liten men ändå så modig.

Hur kan jag veta att det är Lill-grå? Jo för det är den enda igelkotten häromkring som hickar när den mumsar på Royal Canin kattfoder. Kråkan Arne gillar det. Mr.T. knaprar på torrfodret år in och år ut utan att beklaga sig det minsta.

, , , , , ,

  1. #1 av Jag på 14 juni 2017 - 9:21

    Roligt att Lill-grå är tillbaka. Jag har tyvärr inte sett till någon igelkott hos oss i år.

    • #2 av Barbro på 14 juni 2017 - 14:12

      Det är coolt att kotten har överlevt så länge.

Kommentera

