Tyst kunskap

P1 talar om intuition och kallar den för tyst kunskap. Men dock tycker jag att det är liite missledande. Tyst kunskap kan ju vara en pappersbok? En del kallar intuition för den inre rösten. Många människor kallar den för magkänsla.

Betydelsen av den inre rösten tunnas ut av en vetenskaplig definition (läs dissektion) och intuition blir då något annat. Vetenskap har tendens att plocka isär saker och ting.

Varför ska vi vara intuitiva?

, , , , , ,

  1. #1 av Jag på 27 april 2017 - 10:43

    En så vacker minimalistisk bild som ger en glimt av en strimma av något….

    Jag tycker inte om ordet magkänsla. Det ger mig intuitivt illamående.

    • #2 av Barbro på 27 april 2017 - 14:26

      jag har liksom fokuserat på en växt som finns i ett mörkt hörn i huset. Och sen följt vårljuset allteftersom.

      Synonymer till intuition
      ingivelse, instinktiv uppfattning, instinkt, fingertoppskänsla, känsla, feeling, föraning, näsa

      Jag gillar inte heller ordet magkänsla men ordet används generellt. Intuition är en omedelbar kraft.
      Magkänslan är reflektiv/eftertänksam.

Kommentera

