Mossa är så mjukt.

Med svindlande fart pickar talgoxe, blåmes, sparv, rödhake och trast blandfrön. Det finns 2 skator också som besöker fröplatsen. Vissa dagar är dagens fröportion slut på en drygt en timme. Det är så coolt att se alla fåglarna liksom *regnar ned från träden* och sitter på marken som en stor rörlig, flaxande och hoppande massa. Sen efter några sekunder lyfter hela fågelhopen upp i träden med en hörbart och unisont dovt schvoss. En kort stund därefter myllrar det av pippin på marken igen.

Jag ger dem King, Wildbirds, från Belgium 15 kg á 199 kr köpt i en zoo affär. Under trettondagshelgen hittade jag en påse hos Ica – 10 kg/129 kr/Weibulls där fåglarna lämnade kvar vissa frön. Däremot innehållet i påsen från Belgium finns inte ett frökorn kvar till nästa dag. Förklaring till det vet bara fåglarna.

—————

Nu har fyra stycken stora plastkassar användts till skräpet från den nedlagda travbanan, som jag sedan kör till kommunala tippen. Det är plastkassar där bildäck har legat, så det är inte hushållspåsar. Ju mer jag gräver desto mer finns det. För mig är det att säga stopp. Nu är det nog ms.babs. Men jag känner inte det än trots att jag stuckade ringfingret på en frastfrusen äcklig skumgummibit. Mission Impossible.

, , , , ,

  1. #1 av Jag på 07 februari 2017 - 11:10

    Det är härligt med fåglarna och det där med fröerna är ju mysko, varför gör man blandningar som fåglar inte äter? Du är ihärdig med städandet, men jag förstår dig. Jag har städat mycket kring torpet men det är ju delvis på egen mark. Det är intressant med de privata soptipparna som finns lite här och var i skogen, det är hushållshistoria och mycket intressanta saker i form av glas, porslin och rostig metall.

    • #2 av Barbro på 07 februari 2017 - 11:43

      Det mysko är att Weibulls inte kör renhårigt med frön. Vissa av dem är preparerade.
      Precis som deras fröpåsar med rädisa, morot, etc. En påse med groddbarhet för – ett år.
      Frön ska vara groddbara minst 10 år.
      Det finns betat och obetade frön.
      De som är obetade har groddbarhet för åtskilliga år framåt beroende på hur du förvarar dem dvs. torrt.

    • #3 av Barbro på 07 februari 2017 - 11:44

      Den här privat sopptippen innehåller en hel del elkablar och keramik från gamla elskåp.

      • #4 av Jag på 07 februari 2017 - 17:23

        Keramik från gamla elskåp… söker efter ordet men hittar det inte, de där vackra vita tingesterna, jag samlar på dem och har dem som prydnad.

      • #5 av Barbro på 08 februari 2017 - 8:15

        Du vet – i den delen som proppen sitter.:-))
        aha! hur använder du dem som prydnad?

      • #6 av Jag på 08 februari 2017 - 9:14

        Nu kom jag på vad det heter: isolator, de där som ser ut som porslinsknoppar, de har nog inte använts i elskåpen. Jag har tänkt använda dem som knoppar till skåp men än så länge står de bara uppställda på rad och ser fina ut, vackert kurviga och gamla som de är.

Kommentera

