Radio P1

Nästan varje morgon sedan julafton iår lyssnar jag på P1 radio och mumsar på grapefrukt och dricker kaffe vid köksbordet. Jag fick en bäste julklapp. En Philips, digitalradio med handtag och antenn.

Med hjälp av radio P1 har jag lyckats återskapa ett tidigt barndomsminne. Min morfar lyssnade varje dag med ett skärpt öra på sjövädersrapporten. Om morfar hörde på andra radioprogram låter jag vara osagt. Det var en ganska stor radioapparat som stod på en kraftig hylla bredvid en träsoffa. Där satt han och lyssnade och allt skulle vara så tyst som möjligt.

De som läser upp sjövädersrapporten använder en viss rytm och av den röst-rytmen har jag lyckats åter-lokalisera bortglömda rum i min minnesbank. Huset är numera nedrivet och det stod nära Luleå älv.

, , , , , ,

  1. #1 av Jag på 27 januari 2017 - 13:15

    Ja, de där rapporterna sitter som poesi i minnet, för mig främst på finska där alla somrar tillbringades.

    • #2 av Barbro på 28 januari 2017 - 8:10

      jag trodde de här minnena för mig var stängda. Bortglömda. Men i och med radion på köksbordet väcktes de till liv igen. Coolt.

      • #3 av Jag på 28 januari 2017 - 9:33

        Det är förunderligt när minnen plötsligt väcks till liv av något som triggar igång dem.

      • #4 av Barbro på 29 januari 2017 - 13:35

        När det gäller viktiga minnen, så har jag sökt i mina minnes-fack, efter ett svar. Jag kan inte göra mig förtjänt av minnena om jag inte jobbar för att nå dem. Tidpunkten har ingen betydelse.
        Det finns obetydliga minnen som bara kan lämnas därvid som de är.
        Det förunderliga för mig, är att minnena finns kvar i huvet efter så många år. Vår hjärna är fantastisk.

      • #5 av Jag på 29 januari 2017 - 13:37

        Ja, visst är hjärnan fantastisk. Nu menar man ju att man kan ha minnen från ganska späd ålder.

      • #6 av Barbro på 29 januari 2017 - 13:39

        Vad betyder späd ålder? nyfödd?

      • #7 av Jag på 29 januari 2017 - 13:40

        Jag minns inte riktigt vilken ålder det var, men jag ska försöka ta reda på det. Inte nyfödd dock, tror jag.

  2. #8 av Eaqhan på 04 februari 2017 - 4:12

    Underbar bild!

    /Skvitt

Kommentera

