Gott Nytt År!! …allesammans.

2016-12-28-dsc_7229Konsten att knyta ihop trådar.

Februari 2010 gjordes min höft-operation (höger sida) och i och med det ingreppet föll min kropp som ett korthus med bönder, jokrar, knektar, kungar och drottningar i ett enda kaos.

Det har varit mycket strul med obalans och smärta eftersom jag halvåret innan höft-operationen fortfarande hade efterverkan av ett massivt diskbråck och som 2010 inte hade läkt klart. Ortopeden ville inte operera bråcket på grund av blodförtunningsmedicinen.

Jag har under dessa år fått professionell hjälp av Baltic Rehab och 8 veckors konvalescens hos reumatologen i Lund. Mesta-dels-av-tiden har jag envetet tränat på i min kammare.

Det har tagit mig 6 år att lära mig gå tyst, ha kvar rakheten i ryggen under hela promenaden, en relativ bra fart och utan att halta med vänster fot. Det är ett år sedan jag travade runt den nedlagda travbanan som är drygt 1,7 km lång och med förutsats att gå baklänges en kort sträcka. I alla promenader det senaste året har varit att fokusera på mina 10 tår. Hur foten och tårna samverkar är en intressant upplevelse. Egen träning så gott som varje kväll med ett fåtal rörelser nog så effektiva.

Dessutom har jag lagt en summa av totalt 4740 kronor under 1 år på massage av stela muskler i nacke och svank.

Äntligen!! Träningen har till slut gett resultat med tyst gående kanske t.o.m tystare än innan operationen. Är du nöjd, ms.Babs? Ja det är jag.

, , , , ,

  1. #1 av Replicant Core på 31 december 2016 - 15:03

    Gott nytt år Babs!
    Tack för alla fina bilder detta år.
    Lycka till med alla framtida promenader och fina bilder.

    • #2 av Barbro på 31 december 2016 - 16:22

      ja tack, det ska jag försöka ordna med dagliga promenader.

      • #3 av Replicant Core på 31 december 2016 - 16:26

        Själv är jag dålig på dagliga promenader. Måste ta mig i kragen och öronen.

      • #4 av Barbro på 31 december 2016 - 19:21

        Den enda som tar dig örat eller kragen är du själv, ingen annan.

  2. #5 av Jag på 31 december 2016 - 19:12

    Gott nytt år, Ms Babs! Så härligt att läsa att envishet ger resultat! Ser fram emot många fina bilder under nästa år-

    • #6 av Barbro på 31 december 2016 - 19:19

      Du har oxå envishet.

      • #7 av Jag på 31 december 2016 - 19:21

        Absolut. Envis som en gammal get.

      • #8 av Barbro på 31 december 2016 - 19:23

        Det är bra att vara en get.

      • #9 av Jag på 31 december 2016 - 19:26

        Lite svårt bara när jag har tampats med tre lika envisa barn.

      • #10 av Barbro på 31 december 2016 - 19:31

        Alltid lär du dig någonting på resan?

      • #11 av Jag på 31 december 2016 - 19:32

        Helt säkert.

      • #12 av Barbro på 31 december 2016 - 19:37

        Ett hjärtligt gott nytt år mrs.J. verkligen.

      • #13 av Jag på 31 december 2016 - 19:38

        Det samma säger jag till dig, Ms Babs! Från hjärtat.

      • #14 av Barbro på 31 december 2016 - 19:41

        Trevligt.

Kommentera

