2:a halvåret lästa böcker 2016

2013-02-27-dsc_6095Alles 19 lästa böcker på ett halftår.

Fred Vargas – Budbäraren, inbunden 334 sidor. Jag småler ofta gott när mitt sinne möter Fred Vargas berättande skrivarstil. Boken handlar bland annat om en sjöman som hänger upp en stor urna i träd. Alla som vill kan lägga en lapp i urnan och de lappar som finns i urnan påföljande dag läses högt upp av Joss Le Guern på torget tre gånger om dagen. Men detta är bara en liten del av vad Budbäraren handlar om.

Robert Ludlum – Projekt Hades, inbunden 381 sidor. Ludlum är som alltid en mästerlig författare och tar läsaren från sida 1 till slutet utan avbrott.

John F. Case – Fader: Okänd, pocket, 450 spännande sidor från början till slut, i nästan ett andetag.

Frederick Forsyth – Dubbelgångaren, inbunden 327 sidor. Det handlar om terrorism. Forsyth ger en kort men bra inblick inom terrorismen. Läsvärd men typisk USofA slut med att landet räddas från hot.

Ian Rankin – En annan mans grav, inbunden 447 sidor. Det sägs att människan mognar med åren och det är precis vad Rankin har blivit som kriminalförfattare. En vass intrig med lysande många, korta avslut tills sista kaptel läst.

Robert Ludlum – Sigma gruppen, inbunden 492 sidor. En snabb och nervkittlande resa i Österrike med otaliga, till synes självständiga knutpunkter som de sista bokavsnitten knyts samman på ett mästerligt sätt.

Johan Theorin – Nattfåken, inbunden 384 sidor. En trovärdig debutroman om att hantera sorg. Intressant blandning av ortsbor på Öland, poliser och småtjuvar men även inslag av de dödas närvaro. En bra början, men lite svag på slutet. Läsvärd.

James Bowen – Mitt liv med Bob pocket, 252 sidor. En hjärtevarm historia om James och katten Bob. Mycket det som berättas känner jag igen i mitt umgänge med mr.T.

John Grisham – Firman, inbunden 437 sidor. En bra story om pengar och makt.

Jo Nesbo – Rödhake, pocket 481 sidor. Ett drama med omväxlande dåtid och nutid som skickligt vävs samman. Men Nesbo lämnar ett öppet slut på ett polismord.

Thomas Harris – Hannibal, pocket 454 sidor. Dr. Lecter och agent Starling i en ytterst spännande roman. Där boken ger väsentligt mycket mer än filmen.

Carolyn Hougan – Kodnamn Romeo, inbunden 403 sidor. En svag början men ju mer jag läser stegras en spänningen och det gör att boken sedan blir en sträckläsning.

Martin Cruz Smith – Polstjärnan, inbunden, 366 sidor. En svårstartad bok som inte riktigt kommer igång. Hypotes – bättre en film med storslagen arktisk natur, mord och en förlupen kommissarie från Moskva.

Tom Clancy – Påtaglig fara, pocket 736 välskrivna sidor. Rätt och slätt en bra skriven Clancy roman.

John Grisham – Uppgörelsen, inbunden 388 sidor – Grisham porträtterar en av de 7 dödssynderna, girighet. Berättelsen har ett bra avslut.

Chris Ryan – Inget val, pocket 331 sidor. Ett effektsökeri i stora mått och den påminner om Expendibles, den forslas till Billesholm.

Elisabeth George – När ingen ser, pocket 615 sidor. En deckardrottning. Hon håller läsaren på halster bra länge om vem som är mördaren. Dessutom bollar hon med flera händelser samtidigt utan att tappa tråden. Skickligt gjort.

Peter Robinson – Själens dunkla rum, pocket 388 sidor. Robinsons klarsynta huvudrollsinnehavare Alan Banks kämpar på med kriminalitet. Den här Robinson boken är välskriven, som alla andra av hans böcker. Men det känns lite som Banks har tappat stinget och bara vill njuta av blues i sin fåtölj.

Dennis Lehane – Ett land i gryningen, pocket 762 sidor. Lehane skildrar en historia om rasmotsättningar. Författaren har skrivit om de många tänkbara konflikter under en era med inskränkt moral. Rekommenderas.

,

  1. #1 av Jag på 28 november 2016 - 18:07

    Mycket vackert foto som du illustrerar dina lästa böcker med. Det är kanske vid sånt väder man sitter inne och myser med en bok. Av dina titlar/författare ovan har jag bara läst fyra, nämligen George, Nesbø, Robinson och Harris.

    • #2 av Barbro på 29 november 2016 - 9:39

      Ett bortglömt hus som förtjänar lite uppmärksamhet.

      ja, regn och lite småkallt blir det mer bokläsande.
      Thomas Harris – Hannibal var otippat för mig att du läser. Vad tycker du?

      • #3 av Jag på 29 november 2016 - 9:50

        Det var så väldigt länge sen, men visst minns jag att jag tyckte att den var förskräckligt spännande. Nu tänkte jag få tag på en av Agustvinnarnas bok, den som utspelar sig i Kiruna, en ungdomsbok.

      • #4 av Barbro på 29 november 2016 - 10:01

        Malmberget, Kiruna gruvan, Stålverk 80 – jag minns det.

      • #5 av Jag på 29 november 2016 - 10:03

        Boken handlar om en flicka som är livrädd för flytten av Kiruna. Jag växte upp där.

      • #6 av Barbro på 29 november 2016 - 10:08

        Jo, jag förstår det. Eller har anat det.

      • #7 av Jag på 29 november 2016 - 10:12

        Jag har nog nämnt det.

      • #8 av Barbro på 29 november 2016 - 10:14

        Nej det har du inte gjort mrs.J.

        Själv föddes jag i Notviken, utanför Luleå 1955.

      • #9 av Jag på 29 november 2016 - 10:15

        På min blogg har jag nämnt det många gånger. Jag tycker mig ha läst detta om Luleå.

      • #10 av Barbro på 29 november 2016 - 10:18

        Har du nämnt det explicit?
        isåfall få du gärna visa meningen.

      • #11 av Jag på 29 november 2016 - 10:22

        Nej, Barbro, orkar inte leta upp det. Det är väl i kommentarer jag har nämnt det. Det spelar väl inte så stor roll.

      • #12 av Barbro på 29 november 2016 - 10:31

        Nej, ingenting spelar roll, egentligen.

      • #13 av Jag på 29 november 2016 - 10:34

        Men jag testade sökfunktionen. Här nämner jag det: https://baraenbildavmig.wordpress.com/2014/12/30/himlafenomen/
        Och i detta inlägg som väl skrevs innan du läste min blogg:
        https://baraenbildavmig.wordpress.com/2012/09/05/rockbjornen/

      • #14 av Barbro på 29 november 2016 - 13:10

        Stort tack mrs.J. för att du grävde lite i arkivet.

        p.s. palt äter man inte i södra delen av landet.

Kommentera

