Lyxkatt

2016-09-28-dsc_6658

Var 14:e dag kör jag in till Lund för att köpa 12 st ägg på saluhallen. Kvalitets ägg. Hönorna får rapskakor och gulan är orange. Dessutom tål ms.babs mage dem. Ägg köpta på Ica,  Netto eller Lidl får jag tillbringa en natt på toaletten.

Det är som med läsk, det smakar metall i munnen. Numera gör jag iordning en tillbringare med vatten och 3 pressade citroner och som är fräscht i en vecka. Sen – kan jag undra varifrån kommer dessa citroner? Hur besprutade är de?

Ja just, jag kom bort från dagens ämne. Lyxkatt.

När mina affärer är uppklarade av äggköp brukar jag gå till Bjäreds kyckling. De är så goda att mr.T. gillar köttet från kycklingen inklusive skinn och ev. kryddor. Ibland är jag på pratsamt humör och andra ggr inte. Idag sa jag i förbifarten att mr.T. gillar den här kycklingen och donnan bakom disken säger – ja då måste ju han vara en lyxkatt. Vad betyder lyxkatt?

Det finns burkfärs som T. inte luktar på. Och sen finns det mat som han slukar på stående fot. Rå fisk till exempel eller köttfärs, stekt fisk utan olja och smör. Om någon går till ett matställe och betalar en tusenkronorsmiddag med mat, vin och linneduk. Är inte vi då lyxiga? I jämförelse med en kebabrulle för 35 kr som är magfyllnad.

Vad jag försöker komma åt är att folk i allmänhet inte verkar medvetna om bra kost till sitt djur. En Gucci handväska för 5 papp eller SUV för lånade pengar. Är lyx egen tomatpuré med en hackad chilifrukt. Egentillverkad äppelmos?

, , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

