Fläder – Sambucus nigra L. – Hyll

2016-09-18-dsc_6578-2

Drygt 1 liter fläderbär som påminner om blåbär eller svartvinbär. Det blev 50 + 25 cl saft. En mycket utmärkt, mild dryck. Enkelt att plocka men fingrarna blev violetta när allt var repat. Lite minnesmärken, som skit under naglarna när man rensat rabatten, måste jag bara ha. Det mesta försvinner med tvål och vatten.

Jag brukar använda Locobase som är en fet kräm, för händer och fingrar efter jag jobbat i trädgården eftersom man blir torr och narig.

2016-09-14-dsc_6534

Paprika, het – Capsicum annum, Hungarian Hot Wax

En sannerligen stark trutbrännare. :-) Läppar och tungan blir bedövad men för var gång blir man tåligare.

—————————————-

3 igelkottar i trädgården. En liten en, inte mer än 2 månader.

Simson har traskat här sen i våras och har blivit större.

Den tredje är stor och kutar fram som en bulldozer och klämde in den lille i ett hörn häromdagen

..i fajten om torrfodret. Det verkar inte alls som någon av de tre vill äta ihop även om de finns fler fat.

En kväll är Simson först. En annan kväll, är den lilles tur. Det är alltid tomt i faten på morgonen nästa dag.

, , , , , ,

  1. #1 av Jag på 21 september 2016 - 7:54

    Så roligt med fläderbären. Tittade just på mina i morse och tänkte att det var dags att plocka dem och göra den godaste likören jag känner till. Repar man bären kan man ju sedan använda dem till vuxensylt.

    • #2 av Barbro på 21 september 2016 - 8:17

      Det stod att man fick de bästa bären om de är frostnypna men frågan är om inte alla fåglar tar dem före mig. Såg duvan sitta i toppen av fläderbusken och mumsa.
      Vad är vuxensylt?

      • #3 av Jag på 21 september 2016 - 8:34

        Sylt med spritsmak eftersom man haft bären till att göra likör av. Ja, fåglarna är begivna på dem. Det går väl att ha dem ett tag i frysen, brukar man säga. Men jag trodde att det gällde slånbär.

      • #4 av Barbro på 21 september 2016 - 8:41

        Jo, slånbär ska också bli frostnypna för att blir godare.
        ah, ja, sylt med spritsmak. Förr fick väl barn suga på tyg indränkt med brännvin när de var hungriga.

      • #5 av Jag på 21 september 2016 - 8:43

        När de skulle sova. Vi har gjort godis av skugmoreller som legat i sprit, doppat dem i choklad. De blir otroligt goda men dem får inga barn äta.

      • #6 av Barbro på 21 september 2016 - 8:45

        Inte ens på julafton?! :-)
        nä, skämtar lite.

      • #7 av Jag på 21 september 2016 - 8:46

        Haha! Nä.

Kommentera

