Eldfängd solros

Helianthus annuus

hög, mörkröd ibland ngt guldgult, ettårig.

Solrosen är döpt till eldfängd och jag tycker om det namnet. I vanliga fall är ju solrosen i skiftande gult. Dessa solrosfrön är köpta från Lindbloms Frö och de jag sådde tog sig bra.

4 relativt höga stjälkar och i den här brandgula färgen.

Mr.S (simson) och Mr.T (tiss) lever fortfarande trots trafikerad väg. T. mår bra. Han får vara katt, imorse såg jag det när han låg och lapa morgonsol vid äppelträdet.

Simson får vara igelkott i och med att han kan skrymta omkring i trädgården och äta vad som behagar. Den vilda doften av Simson är starkare än i våras. Han är större med jämt bruna taggar och mer borst på var sin sida av huvudet. Mr.S dricker rikligt med färskt vatten var kväll man hör hur det skvalpar i fatet. Och sen efter maten lägger han sig ned platt på mage och jäser cirka 30 – 40 cm i från mig. Min vän säger, det är ditt kvitto på att du gör det rätt.

2016-09-14-dsc_6533Paprika, het

Capsicum annum, Hungarian Hot Wax

——————————-

Frilandgurka

Cucumis sativus, Gergana

, , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

