Under 12 dagar..

..har jag varit helt tyst. Det känns som om jag tappat något på vägen och letar efter det. Eller så ligger tingesten straxt nära inpå, förmodligen är det så men det är jag som inte kan se det.

Det har vart en djup-dröm och en faktisk upplevelse efter fars bortgång. Inte ett fotografi är taget på den 120 mil långa färden. Däremot köpte jag en äkta polkagris söder om Gränna, vid ett av alla raster på vägen upp till minnesstunden.

Jag bestämde att ha bensträckarstunder var 10-15 mil eftersom det är drygt 60 mil enkel till Västerås från Skåne och att jag dessutom körde själv. Tystnaden har varit mest fysisk utmattning. Glädjande nog har jag inte haft ont i ryggen eller höger sidan men väl utsugen på alla luft och märg.

Fröet till insikt på den här (livs)resan är orsak och verkan. Vi, kan inte bara se – orsaken allena och inte heller bara se – verkan. Att separera orsak och verkan, ger inte sanningsenliga svar bara mer frustration. Jag måste betrakta kausaliteten även om det finns ett tidspann emellan. Det är för den saken skull bra med dagsboksanteckningar men även de är färgade i hettans stund, oavsett ålder. Men böckerna kan ge en ledtråd.

 

, ,

  1. #1 av Jag på 07 september 2016 - 7:10

    Återkommer med kommentar, är på väg till ögonläkaren. Vacker höstlig bild dock.

  2. #2 av Jag på 09 september 2016 - 8:19

    Om jag förstår dig rätt så letar du efter hur det blev som det blev mellan dig och din far. Hoppas att du kommer någon vart i dina funderingar.

    • #3 av Barbro på 09 september 2016 - 9:21

      hej, mrs.J.
      Det mesta i den här relationen handlar först och främst om mitt eget seende.
      Ja, visst, någon dag hittar jag den där detaljen. Orsak och verkan.

Kommentera

