Minnenas palats

När jag läser böcker, fokuserar jag inte bara på handling utan stundom även på meningar eller ord som skrivs ned på gula eller rosa post-it lappar. Lite senare kan orden få en betydelse. Jag vet av erfarenhet att ibland saknar jag egna titlar på fotografier och till min blogg.

Minnenas palats är taget från Hannibal, Thomas Harris bok om Dr.Lecter. När det är fullt av små lappar på skrivbordet brukar jag skriva in dem notepad under anteckningar. Omformulering av minnenas palats kan även bli minnenas sal men hur som helst, tror inte vi är alltid är tillräckligt fantasifulla för att alltid skriva egna titlar.

Någon timme mellan 8 – 9 augusti 2016 dog min far av en hjärtattack. Den natten drömde jag om ett stort, svart hål. Inga ljud utan bara en endaste stor tystnad bland stjärnor och himlavalv i fritt fall. Jag visste vad som hänt, när mina ögon såg första morgonljuset genom fönstret på tisdagsmorgon. Vi hade inte en problemfri relation de sista åren.

I mitt minnenas palats finns ihågkomster av far men jag kommer bara ihåg ett enda starkt minne. Jag sitter som liten på en stubbe i en lingonskog. Han sätter mig där, för att själv stövla iväg med sina stora stövlar och hitta mer lingon till sin familj. Det kanske var på den stubben, i den skogen som min kärlek till odling och djur danades. Vem vet?

, , , , , , , , , ,

  1. #1 av Jag på 25 augusti 2016 - 14:18

    Beklagar sorgen Barbro. Vilket fint minne du har från bärplockningen och din far. Det är nästan så min far gjorde, stövlade iväg, men kvar hos oss fanns då min mor som plockade flitigt medan far var längre bort. Tänk att du kände att det hade hänt något, det brukar jag också göra.

    Det du skriver om ord och meningar från böcker: jag använder ganska ofta boktitlar som rubrik i mina inlägg, det går nog att hitta ganska många om man letar bland dem.

    Vilket vackert ljus i ditt foto!

    • #2 av Barbro på 26 augusti 2016 - 7:13

      Ja mina ‘antenner’ är rätt så känsliga för den sortens inflytande.

      Jack Kerouac – poet nämner en bra sak.
      …”allt har redan gjorts, filmer, böcker, poesi, fotografi, men det är till vilken nivå, du för dina verk”…

      Så visst kan man använda det som redan har skapats, oavsett genré huvudsaken innehållet är genuint.

  2. #3 av Carl Nygren på 28 augusti 2016 - 15:14

    Skapa inifrån dig själv. Med ett ärligt och självupplevt sinne. Då blir det skapade alltid genuint och spännande oavsett om det gjorts miljoner gånger. Ditt fotograferande är härligt genuint.

    • #4 av Barbro på 31 augusti 2016 - 9:19

      Ja, ja ska göra allt i min förmåga att bevara mitt sinne och fantasi mot det slätstrukna.
      Livet är alldeles för värdefullt för att springa för fort eller att inte se längre än näsan.

Kommentera

