Ett bo, under konstruktion.

2016-08-08-DSC_6386

Det ni ser är baksidan av igelkottsboet och med ett lufthål. Där ska det sitta ett rör som går in i kryptan för de små. Vi har följt beskrivningen i pdf:en nästan till punkt och pricka. Det som saknas är plastskynke, jord och löv. När allt är färdigt kommer det att påminna om en stuka. Avsikten är att isolera från vinterkyla.

Jag tror det kan bli riktigt bra med Robust byggnaden. Kotten Simson har för andra gången klivit in i boet genom den 40 cm långa gången. Vänt och kom ut igen med nosen först. Det är omöjligt för kotten att utföra det i själva gången.

Granngården må ha utmärkta växter men ett funktionsdugliga hus för en igelkott säljer de inte. Huset jag köpte flyttade aldrig igelkotten in i eftersom det inte fanns en längre gångtunnel till skydd mot katter och hunder under deras vinterdvala. Jag kan ha fel med vårt husbygge men bygget verkar lovande, så här efter en vecka.

, , , ,

  1. #1 av Jag på 20 augusti 2016 - 18:49

    Jag är imponerad!

    • #2 av Barbro på 21 augusti 2016 - 11:34

      Igelkottarna har inte flyttat in än.

      • #3 av Jag på 21 augusti 2016 - 11:52

        De måtte väl göra det när de ser ett så fint hotell!

Kommentera

