Vandrarhem kontra hotell

2016-08-01-DSC_6345Vandrarhem är inte något dåligt val att bo på under ett par dagar. Vandrarhem kontra hotell, skillnaden är, hotell incheckning – utcheckning, allstå in och ut. Vandrarhem däremot är att åka till en plats, långt bort från allfartsvägar. STF är ett billigare val men inte sämre än ett hotell.

Det här är Årås kvarn, med några platser för vandrare. Det regnade precis när vi klev över tröskeln, in till ett hus med träplankor på alla golv. Det luktade gammalt hus med fräsch doft.

Stämningen på vandrarhemmen är trevligare, kanske är det miljön som påverkar människors sinnen. Kanhända är det enkelheten. Nu när jag reflekterar djupare över vandrarhem och hotell, är det bara två olika sätt att tillbringa en natt eller två hemmifrån.

En vecka på ett lyxhotell i Porto, Portugal, är flådigare med kristallkronor och pitoresk bakgård. Där sprang kyparen omkring med en röd väst och minimal kaffekanna. Och givetvis drack gästerna kaffe i minimala kaffekoppar. En ms.babs. gjorde livet plågsamt för den medelåldriga servitören under den veckan jag vistades där. Jag föredrar stora kaffekoppar för att vakna på morgonen.

2016-08-02-DSC_6352

, , , , ,

  1. #1 av Jag på 11 augusti 2016 - 18:19

    Vackra bilder med vackert ljus, Ms Babs! Jag undrar om jag har bott på vandrarhem någon gång, men enkelt har jag bott många gånger. Jamen, jo! I Paris, som mycket ung!

    • #2 av Barbro på 13 augusti 2016 - 13:21

      Det är väl från Paris som titeln – Rum med utsikt föddes?? Sett titeln i flera sammanhang – film, böcker och fotografier genom åren, av ressigörer, författare och fotografer på flickr.

      • #3 av Jag på 13 augusti 2016 - 20:01

        Ett rum med utsikt utspelar sig i Florens. Filmen bygger på E.M. Forsters roman, tiden är tidigt 1900-tal.

      • #4 av Barbro på 14 augusti 2016 - 8:46

        Ja just. Den här infon grävde jag upp alldeles nyss.
        Ett rum med utsikt är en brittisk film från 1985 i regi av James Ivory efter en roman av E.M. Forster.

      • #5 av Jag på 14 augusti 2016 - 8:50

        Jepp! Och jag är ju en av dem som gillar titeln och använder den återkommande.

Kommentera

