Oslofjordtunnelen

Den enda tunneln jag åkte igenom är Tingstadstunneln i Göteborg som är 455 meter lång och alltid som passagerare. Den här rackaren är 7,3 feta kilometer med en lutning på 7 procent nedåt, med 134 meter under havet. Jag körde igenom tunneln utan att känna något klaustrofobiskt obehag. Dessutom fanns det en 10 cm längre vänster bakspegel under färden vilket fick ett okänt element. Vägarna i Norge var jättesköna att köra på men det tog en stund att komma in i ett norskt tempo.

Från Rörbäcks vandarhem, väst om Uddevalla till Konsberg utanför Drammen, tog det drygt 7 timmar, tills mitt ljusa huvud la sig till rätta på kudden. Dagen efter, är resan inställt till Hönefoss, Hallingby där min bror bor och som jag inte sett på 5 år.

Kongsbergs vandrarhem bjöd på frukost vilket inte något svenskt vandrarhem har gjort än så länge. När jag skriver bjöd menar jag att det ingår i priset. Det känns trevligare att säga bjuda även om jag måste betala för det.

Det är inte jag som fotograferar resan genom tunneln. Under våra roadmovies är det jag som ofta kör mest och min vän är kartläsare.

2016-07-29-DSC_6242

, , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

