Ruthje tomat

2016-07-04-DSC_6025

En av 4 tomatplantor varav denna är störst. Det är med Ruthje tomat som går bäst att fixa ihop dagsfärsk tomatpuré till bl.a. köttfärssås. På jorden ligger nyklippt vitklöver i ett tjock lager.

Det finns en körsbärstomat, Trixi och från förra årets frön växer en busktomat, Kremser Perle. Det finns alles 16 stycken djupgrävda rinkar. (pallkragar)

Samodling 2016

Tomat och lök/purjolök/morot.

Sallad, tomat och gul lök.

2016-07-04-DSC_6021

Träffade igelkotten igårkväll och den satt under ett rabarberblad. Varje kväll försvinner maten från skålen men jag har inte sett krabaten. Jag trodde det var skatan eller en kringströvande slink, svart katt som rensar faten men det är Simson.

, , , ,

  1. #1 av Ann-Christin på 13 juli 2016 - 8:24

    http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/kampanjmaterial/igelkott-varning.pdf

    När jag sökte på info om igelkottshus såg jag i ett inlägg tidigare att du inte fick någon skylt. Ovan finns en länk så att du kan skriva ut en själv.
    Har själv 5 igelkottsungar under min yttertrapp och är mån om att de ska överleva så länge som möjligt.

    • #2 av Barbro på 13 juli 2016 - 9:01

      ojj, :) 5 st kotteungar det va inte dåligt.
      Jo, då jag har tänkt på att sätta upp egen skylt vid övergångstället. Men får den sitta kvar, för trafikverket? Och från andra förbipasserande?
      Jag har läst om andra vurmare för igelkottar som också har fått avslag från kommunen och satt upp skyltar på eget bevåg. Men verkar stjälas eller bli förstörda.
      Om man då inte inte gräver ett hål i marken och fyller den med cement med en järnstång.
      Jag har inte funderat klart än på saken.

Kommentera

