Mr.Simson och Mr.T

2016-06-22-DSC_5994

Låt mig få presentera Mr.Simson. Jag borde inte ge igelkotten något namn men å andra sidan utan eller med namn blir jag väldans ledsen om jag måste gräva ned kotten vid trädet senare i höst.

Det är dåligt om daggmask i marken för de har krupit längre ned på grund av torka. Vanliga hussnäckor finns det gott om i rinkarna. Jag plockar ned dem på marken, så äter kotten upp dem senare. Kotten får käk 2 ggr om dagen. En tidigt på morgonen cirka 8-snåret. Den 2:e blir 12 timmar senare, ungefär vid 20.00 på kvällen.

…”Ingen kan var olycklig som har en igelkott i sin Trädgården”…

Nej, just det, trots en sanning med modifikation. Så kändes det imorse när jag sitter och betraktar den lilla, tysta märkliga varelsen. Den här utmärker sig genom ett kraftig stråk av svart på pannan. Förmodligen är det en hane, för den blev liksom över när lillgrå och honan parade sig mitten på maj. Det kan även vara en hona men åter igen, för säkert bevis, måste man lyfta upp den. Och det vill inte jag.

Jag har tänkt att låta igelkotten närma sig mig, på sina villkor och inte tvärtom. Idag var jag så fokuserad på mr.T´s. reaktion när kotten kom rultande över stenplattorna. Sen känner jag ett litet luftdrag på nederkanten på byxorna. Det är kotten som cirklar runt mina fötter, sen rulta den med stadig fart mot maten.

T. är nog lite irriterad över att ha en rund, taggig boll som går rakt mot honom men katten gör inget motanfall snarare går han därifrån. Tiss fånga en pippi imorse och åt upp allt inklusive näbb och fötter men lämnade två små fjädrar.

Jag har kommentarer för eller emot, om den jakten, men mr.T. kan inte ta friska fåglar utan det blir de som inte klarar av den hårda naturens lag. Varför beklagar man sig inte när katten har satt klorna i en liten mus?

2016-06-23-DSC_6006

, , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

