Porto, Portugal 2016

Cristal Guest House, Galeria de Paris 48

Centralt i Porto, party-hålli-gång-gata, mycket servicevänlig personal.

————————

4:e resan till Portugal. Jag är förtjust i landet, folket och framför allt att det inte går att steka ägg på trottoaren. Värmen i Portugal passar mig alldeles utmärkt. Det är ett par grader kallare i Porto, som ligger norrut i landet. Resan till Portugal sker i glappet mellan färdig fröplantering, utplantering av sticklingar och att det finns färsk gräsklipp i rinkarna. Sen juni, juli och augusti är fortlöpande hobbyodling.

Trädgården kan lämnas en vecka utan skötsel därefter kan det bli kinkigt. Slutet av maj och hälften av juni är varm och torr nästan inget regn. Vi har vattnat varannan dag och utan gräsklipp hade jorden förvandligts till damm och daggmaskarna hade grävt sig djupare ned. Ja vet att man inte får önska sig regn en svensk sommar, men jag gör det. Ett par dagars ordentligt regn så all växtlighet får vad den behöver.

Ja just det var om den fjärde portugalresan. Jag hittade ett par violettrutiga byxor som kan användas i trädgården. 9 stycken tvålar med olika dofter. Att äta på lokala små hak är bäst, billigast och där finns inte så många turister. Porto bjuder på utmärkt portvin. Jag såg en flaska från 1858 som kostade 2500 euro.

Vår personliga guide som är en portugisisk arkitekt nämner att öppnas en röd portvinsflaska, som har varit lagrad i t.ex. tio år, bör den drickas samma dag eftersom luften förstör ett gammalt portvin.

2016-06-02-DSC_5769

, , , , ,

  1. #1 av Jag på 13 juni 2016 - 10:46

    I Portugal har jag inte varit än, men man ska aldrig säga aldrig. Gillar dina bilder, särkilt den övre som jag inte riktigt blir klok på. Tvålar skriver du om och det hade jag behövt handla, svårt att hitta tvål i fast form hemma.

    • #2 av Barbro på 13 juni 2016 - 12:58

      Trappstegsbilden är fotograferad underifrån.
      Prova med att handla Dove tvål på Ica.

Kommentera

