Närapå färskt

2016-06-10-DSC_5971

Igelkotten är fotograferad cirka nio-trettio igårkväll. Kotten fick strömming som den åt med mycket god aptit. Men sen när måltiden var slut, började den gå omkring i rabatten och nosade mig först på skotippen. Sen efter en kort stund kom den nära igen och nosade längst ned på min tunna byxor. Plötsligt förstod jag att kotten inte är mätt. Sagt och gjort in till kylen efter mer blötkattmat, som även den portionen åts upp. Först därefter gick kotten iväg för att jäsa på maten antingen under rabarberbladen eller i häcken.

Ett händelserikt minne för 14 dagar tillbaka. Tidigt, vid fem på morgonkvisten, satt jag med min kaffekopp utomhus på trappen och försökte vakna. Kotten hörde mig och kom gående i en rak diagonal mot mig, nosa mig på foten, sen gick den tillbaka, i samma raka diagonal till rabatten. 31 maj, åkte jag till Porto, Portugal med flyg. Min granne, blomkvinnan, gav kotten mat den veckan.

De är tysta och snabba trots sin litenheten. De tycks vara regelbundna vad gäller mat i kvällningen. Igelkotten är nyfiken men vaksam.

Det bor en igelkott i trädgården just nu. De andra två, ljusgrå och en hona, har jag inte sett sedan deras parning. Jag känner mig glad för att ha träffat på mr.S. (simson) och att den lyckas överleva varje dag eftersom trafiken därute på vägen rullar på som vanligt i hög fart.

, , , , ,

  1. #1 av Jag på 12 juni 2016 - 8:29

    Den ser nyfiken ut, din igelkott! Vår har inte blivit så tam än. Vi lär inte vara här på hela sommaren så jag låter någon annan granne mata den.

    • #2 av Barbro på 12 juni 2016 - 10:03

      En igelkott klarar sig utan människan hjälp, oftast. Det borde den göra efter att ha överlevt så länge.
      Jag ger den käk, för mitt eget höga nöjes skull. Plus att det är ett trevligt litet djur att *umgås* med.

      • #3 av Jag på 12 juni 2016 - 10:14

        Det är så jag tänker också.

Kommentera

