Välkommen igelkott!!

2015-09-10-DSC_4222

Vad jag faktiskt vet så finns det en större igelkott sen 2 veckor tillbaka, som mumsar på i rabatten i sena kvällning. Vi såg den en kväll smyga vid stängslet nära trappen.

Att kotten fortfarande är vid liv, kan kan noteras genom renskrapade matskålar på morgonkvisten. De tre vattenskålarna verkar ‘hon’ alt. ‘han’ ha hittat. Välkommen igelkott!!

Grannen som har god kunskap om blommor tror att det kan vara en hona med ungar eftersom den är storlek större. Jag har gjort iordning träboet, som finns under en av barrbuskarna. Vore skoj om huset blir bebott i sommar. Hoppas jag kan få fotografera den nytillkommne taggiga varelsen under sommaren.

Kommunen vill inte ställa upp med igelkottsskyltar vid övergångsstället på den livligt trafikerade vägen. De hävdar att de måste göra en igelkottsinventering innan de kan sätta upp en skylt. Och för en sådan åtgärd finns inga resurser. Avslutningsvis skrev de – Tack i alla fall att du engagerar dig för igelkottarna överlevnad.

Jag får en bitter smak på tungan, av det svaret.

p.s. igelkotten på bilden begravde jag under det stora trädet på tomten.

Den klarade sig fram till tidig höst.

, , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

