1:a halvåret 2016 lästa böcker

Jag slog rekord i år, sammanlagt 17 lästa pappersböcker på ett halftår.

Peter Moore Smith – Fällan, inbunden 445 sidor. Bra intrig men författaren lyckades inte väva ihop ett snyggt slut efter avslöjandet av vem som gjort brottet.

John Grisham – Dödscellen, inbunden 500 sidor. En typisk Grisham med bra spänning.

Frederick Forsyth – Dödslistan, pocket 284 sidor. Forsyth sviker inte bokläsaren med fåtal sidor.

John Grisham – Agenten, pocket 354 sidor. En roman som utspelar sig i Europa med alla inslag av kurragömmalek.

Daniel Goleman – Känslans intelligens, pocket 380 sidor.

Joyce Carol Oates – Vad jag levde för, pocket 647 sidor. Joyce sjunger sina bokstäver. En stark association jag upplevde boken igenom. När mitt fokus är slut, läggs boksidorna ihop till nästa dag. En inspirerande svart skildring av människor i mitten på nittiohundratalet.

Henning Mankell – Danslärarens återkomst, pocket 455 sidor. All heder till Mankell för Wallander böcker/filmer. Men den här boken erbjuder otaliga irriterande upprepningar. Jag slog ihop boken, 5 kapitel från slutet. Boken få åka med till Billesholms bokhörna.

Elisabeth George – Saknaden efter Josef. En välbalanserad thriller.

Henning Mankell – Den vita lejoninnan, pocket 479 sidor. Välskriven!!

Elizabeth George – Minnets Labyrint, pocket 718 sidor. Stundom en intrigfylld bok om förträngda minnen.
Författaren tappade sitt goda skrivflyt på kapitel 26, nära slutet. George kunde ha avslutat med ett kort tjugosjunde kapitel.

Frederick Forsyth – Ikon, inbunden bok med 446 sidor. En mästare i att skriva intressant och spännande böcker utan att överdriva alltför mycket.

Dan Brown – I cirkelns mitt, pocket 510 sidor. Senare böcker av Brown är bättre än detta hopikok av ridderlig USofA känsla för sin nation. Pocketen transporteras till bokhörnan i Billesholm.

Arne Reberg – Mina förklädda gudar, pocket 224 sidor. Vältummade, torra, slitna och blekta pappersidor. Varje sida liknar min egen resa. Rekommenderas för lyhörda öron.

Joseph R. Garber – Dödsdömd, inbunden 310 sidor. Höga och låga vändningar men inte ointressant. Ett gammalt tema om mänsklighetens utrotning på jorden av en bakterie.

David Baldacci – Total kontroll, pocket 491 sidor. En bra och invecklad intrig, om att stjäla teknologihemligheter.

Leif GW Persson – Bombmakaren och hans kvinna. Inbunden, 555 sidor. Intressant berättelse om terrorism.

Michael White – Equinox, inbunden 321 sidor. En berättelse om alkemi och astrologi. Transporteras även den till Billesholm.

, , , , ,

  1. #1 av Jag på 22 maj 2016 - 9:01

    Många deckare blev det!

    • #2 av Barbro på 23 maj 2016 - 10:38

      1 Oates och 2 George dock.:)

      • #3 av Jag på 23 maj 2016 - 10:42

        Jodå, men George skriver deckare om än psykologiska.

Kommentera

