Raps luktar aromatiskt

2016-05-12-DSC_5609

Raps luktar angenämt, lite som malört – Artemisia absinthium L – starkt aromatisk.

När jag hastigt andas in 2 gånger genom näsan känns den där bitter, aromatiska doften skarpare.

En sällspord doft man inte glömmer så lätt. De gula fälten är sanslöst vackert.

2016-05-12-DSC_5611

Hur går det med ”livet på landet” – jo det går bra. Den svåra tiden för gurkplantorna är över. En kommer definitivt att klara sig. En är död. Två plantor kan antingen tippa åt endera hållet, vi få se. Inatt provade jag John Seymoure’s idé om att sätta tomma, större krukor över känsliga tomater och paprika. Det fungerade faktiskt. De plantor som inte fick ”kruka över huvet” slokar bladen en aning.

Den här våren har jag arbetat i trädgården utan gardena trädgårdsstol mesta-dels-av-tiden. Jag går ned på högerbenet (protesen) med lätthet, lite svårare dock att ta sig upp i stående men jag skonar svanken rejält. Det syns på mina knän att jag krypit en hel del mellan rinkar och rabatter.:) med ganska sköna och lappade byxor i röda färger, som är köpta i Lissabon.

, , , , ,

  1. #1 av Jag på 17 maj 2016 - 20:57

    Så vackra bilder på rapsen och rapsfältet! Det låter bra att du kan böka runt som du vill i vår!

    • #2 av Barbro på 18 maj 2016 - 8:56

      Jo, känns bra att slippa släpa på trädgårdsstolen för jämnan.

      • #3 av Jag på 18 maj 2016 - 8:57

        Jag släpar på min pall eftersom den är så bra att sitta på precis när man är trött.

      • #4 av Barbro på 18 maj 2016 - 9:02

        Enda fördelen med den är att pallen är väldigt lätt i handen. Och att man kan vända på den, och få mjukt under knäna. Och ett stöd när man ska upp i stående. Den berömda gardena trädgårdsstolen är bara så okey. Men…inte för alltid.

      • #5 av Jag på 18 maj 2016 - 9:05

        För mig är det nog för alltid, Har haft den länge och nu även på landet. Den följer mig i trädgården. Ibland står den bara bredvid, men för säkerhets skull. Man vet aldrig.

      • #6 av Barbro på 18 maj 2016 - 9:07

        Vet du vad mrs.J.:-)
        Jag funderar på att sätta ut bänkar i trädgården, på olika platser. I avsikt att se trädgården från olika vinklar. Också för att bara sitta och njuta.

      • #7 av Jag på 18 maj 2016 - 9:39

        Och det har jag gjort! På torpet har jag ens stenbänk på en höjd, en träsoffa vid pionerna, gamla blå stolar vid ett stenbord vid lekstugan, och så förstås matgruppen under äppelträden. I stan har jag en ny vit soffa på södergaveln där jag kan beundra klätterrosen och Linnés döttrar. I pergolan en väl använd grupp med oömt gammalt bord. I mormorsgungan tittar man upp i äppelträdens blomning eller kikar från andra sidan på päronträdets dans. Skulle nog behöva ytterligare en bänk på baksidan trots att altanen ligger där… Och på landet ska det strösslas lite med sittplatser längre ner på tomten… för att njuta av stenmuren som kom fram vid fjolårets röjning. Bänkar/stolar rekommenderas varmt!

      • #8 av Barbro på 19 maj 2016 - 6:41

        Så härligt mrs.J.:)
        Du har tänkt till, med de där ovärderliga små platserna. Både för sinnets ro och kamerans olika perspektiv.

Kommentera

