Mr.T. fri

Katten lider inte av forl, utan diagnos blev parodontit som betyder inflammation i tandens stödjevävnad (tandkött, rothinna, rotcement och/eller käkben). Veterinären drog ut en huggtand och kindtand. Det tog nätt 14 dagar för läkningen. 2 nätter på djurklinken och 2 kostnadsfria återbesök.

Jag följde inte en strikt ordination med tratt i 10 dgr. Utan den tog jag bort på 6:e dagen efter att ha noga studerat kissens slickrutin, så han inte gnugga sig på den saknade huggtanden. Den nionde dagen fick han gå ut fri, tidigt på morgonen i kylslaget väder och förvånande blev det ingen lång runda, till rabatten på tomten och sen tillbaka in i värmen.

Den här katten sitter inte snällt och väntar ut tiden men vilken kisse gör så med tratt på huvet. Mr.T. liknade en boxare med svajande, nedhukande gång. Förvånansvärt har han varit relativt foglig med den sorliga historien om huggtanden.

Min utmaningen har varit att koppla med sele, tratt var gång han ska gå ut, cirka 3 – 4 ggr/per dag och det innebär att gå ned på knä vilket inte är helt lätt för min del. Han vägrar gå på lådan, om det inte är riktigt illa och är delvis utekatt. Helt plöstligt får han inte utnyttja sin potential genom att patrullera sitt revir ett par gånger om dagen eller gå ut efter sina måltider.

Det gör mig glad, att se katten skutta iväg, äta med aptit och tror jag, känna sig nöjd med tillvaron.

IMG_3687

, , , , ,

  1. #1 av Jag på 19 mars 2016 - 18:59

    Så skönt att han är återställd och att livet kan återgå till det normala. Det är alltid oroligt när djuren lider.

    • #2 av Barbro på 20 mars 2016 - 15:19

      Nu är T. som ett explosivt kraftpaket. Den där huggtanden måst ha tagit all hans energi.

Kommentera

