Motfråga

Det är mycket troligt att jag hamnar i Kina, om jag skulle visualisera hålet i sinnet och sen dyka ned mellan stenarna. Vad eller vem jag möter på vägen dit, är det ingen som vet. Kroppsligt är det för trångt – men jo, om jag för ned armen en bit och känner med fingrarna på bottenytan. Det är allt!

Titeln för bilden – Alla viktiga sanningar är enkla.

Vad är enkelt? Vad är viktigt? Titeln skapade genast en motfråga hos mig. En viktig sanning kan vara att himlen är blå. Det kan också vara att jordklotet snurrar vidare ut i ett oändligt universum medans vi, människor kan bo kvar på grund av jordens dragningskraft.

Det enkla är svårt se och förstå – säger ett förhållningssätt.

Sen, när alla – viktiga sanningar som är enkla – definieras i människans värld, blir det genast mer intrikat och svårfångat. Alla människor har snickrat ihop en egen enkel sanning av hur världen borde se ut. Jag är tillbaka på ruta ett med att världen utgörs av definitioner.

, , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

