Livselixir

Du kan dricka av vattnet och bada i lent, kallt, grunt eller djupt.

Du kan se på vattnets strömmar

och fotografera ytans ljus och struktur.

Du kan ro med en eka eller paddla i en flod.

simma straxt under ytan eller dyka ned till bottens skatter.

Du kan drömma om vattenflödet i ditt undermedvetna under nattens timmar.

men du kan med nöje nudda och leka med fingertoppen på det våta.

Den 10:e betraktelsen av vattnets strömmar, underströmmar och virvlar är att

alla slags vatten är ett livselixir för själen.

Det stillar det som är bekymrat och porlandet smeker dig till ro.

skrivet av ygw

, , , , , , , , ,

  1. #1 av Jag på 27 februari 2016 - 10:42

    Väldigt vacker vattenbild, Barbro! Vem är ygw?

  2. #4 av Jag på 04 mars 2016 - 12:51

    Tack för länken till en dikt som väcker många tankar. Yellowgrey hade jag sett tidigare att du kallade dig, men hade missat wolf.

    • #5 av Barbro på 04 mars 2016 - 14:03

      Den dikten skrevs när ms.babs använde två kryckor, straxt efter höft-op.
      De vita skorna – är mina barnskor som jag lyckades rädda från sopcontainern, i samband med städningen av mors lgh, när hon dog.

      • #6 av Jag på 04 mars 2016 - 14:06

        Aha, du hittade dem! Jag har inget sånt sparat… jo, min docka.

  3. #7 av Barbro på 04 mars 2016 - 14:13

    Hon samlade på sig mängder av saker. Sparade saker, som t.ex. alla min brev till henne. Det var jag inte som röjde merparten av hennes lgh, utan jag kom i slutet. Har satt upp det vita skorna synliga med ett fotografi av mig 3 – 4 år, som pekar med pekfingret på ett blad. Pekar gör jag fortfarande.:)

Kommentera

