En 5 krona

Uggleboden är en andrahandsbutik för allsköns pryttlar såsom böcker och cd-skivor. Men butiken är också en del av Diakoncentralens verksamhet som hjälper de mest behövande i Lund. Av personliga skäl ger inte jag pengar till välgörenhet, men den här modellen känns bra eftersom det finns ett direkt utbyte av tjänster.

Butiken har ingen kortläsare utan allt betalas med mynt och sedlar. Johan, killen som är allt i allo, står oftast bakom disken och servar folk med papp/plast kassar och växel.

Oftast ser jag till att det finns skrammelpengar för just köp av böcker och musik cd-skivor på Uggleboden. Men, endera dagen hade jag inte tillräckligt med mynt och bad om uppskov för betalning. Den var 5 kronor. En försumbar summa. En femma kan slinka ut från fickan och ner på marken och sen rulla vidare ned genom ett galler i gatan. Eller så hamnar pennigen hos fiolspelaren på torget.

Det är inte 5 kronan – i sig, utan gesten till ett anonymt förtroende mellan främlingar.

Uggleboden har fått tilbaka femman och med ränta eftersom det blev en dag försenad. Den tian hamna i en ‘guld’spargris som diakonverksamheten använder till diverse mindre ting. Jag hitta en störtskön grön mjuk vintersjal, 3 böcker a 5:- och tre cd-skivor.

Och det bästa den här veckan i bokväg är 6 stycken inbunda böcker av Joyce Carol Oates varav en är pocket. Köpt på Tradera för 20 kr plus frakt. Jag är mycket förtjust i hennes skrivarstil.

, , , , , , ,

  1. #1 av Replicant Core på 20 februari 2016 - 15:59

    Money makes the world go round. Men i dagens värld, är det inte många som befattar sig med sedlar och mynt. Inte ens bankerna. De vill bara pyssla med ettor och nollor, i cybervärlden.
    Verkar som du gjort ett gott kap i Uggleboden.
    Här snöar det.
    Ha en fin helg.

    • #2 av Barbro på 20 februari 2016 - 17:24

      Snöblandat regn i söder.
      Jag skulle tro att det blir dyrt för Uggleboden att ha en kortläsare.

  2. #3 av Jag på 20 februari 2016 - 16:34

    Vilket bokfynd du har gjort! J. C. Oates gillar jag.

    • #4 av Barbro på 20 februari 2016 - 17:25

      Kul!! Vad gillar du bäst med Oates böcker?

      • #5 av Jag på 04 mars 2016 - 12:53

        Det är mystiskt. Jag vet att jag tycker om Oates men när jag letar bland titlarna väcks inga minnen av innehållet. Antingen är jag senil eller så blandar jag ihop henne med någon annan. Lite skrämmande är det.

      • #6 av Barbro på 04 mars 2016 - 13:57

        Du kanske tänker på Elisabeth Georges skrivande?

      • #7 av Jag på 04 mars 2016 - 13:58

        Nej, nej, inte alls.

      • #8 av Barbro på 04 mars 2016 - 14:00

        men du vet, jag glömmer också. Det är inget skrämmande.

      • #9 av Jag på 04 mars 2016 - 14:02

        Det är kanske bara mänskligt. Men Elisabeth Georges stil och hennes böcker, dem minns jag väl. Kanske gör man det lättare när det är en serie med en uppsättning av personer som man följer från bok till bok.

      • #10 av Barbro på 04 mars 2016 - 14:05

        ja, Oates skriver om enskilda händelser. Enskilda personer, som corky, irländaren som glider omkring i en stor, fin bil. Egentligen är han olycklig.

      • #11 av Jag på 04 mars 2016 - 14:07

        Jag får ta mig an henne igen och se om minnet väcks.

      • #12 av Barbro på 04 mars 2016 - 14:16

        Oates skrivande handlar mestadels om hennes eget liv. Väldigt produktiv kvinna.

      • #13 av Jag på 04 mars 2016 - 14:37

        Det är många av dem som är väldigt produktiva.

Kommentera

