Konsten att gå…

..precis som om du använde mbt-skor.

Jag köpte mbt-skor men otursamt nog uppstod en segsliten inflammatorisk svullnad i en fotled. (mbt skorn skapade inte svullnaden utan den fanns där redan. Vad jag kan se i backspegeln är att jag lyssnade inte på mina fötter.) Skorna åkte ned i uff-boxen. Det är några år sen.

Hela hösten har ms.babs travat på travbanan och medans hon gjort det har fötterna blivit mer medvetandegjorda. Hälen, trampdynan och tårna på respektive fot får fokuserad uppmärksamhet.

Igår när den sedvanliga turen precis var färdig, så kom jag på att den nya gångstilen – liknar – att ha på sig mbt-skor. Det vill säga, ett mjukt rullande fram och tillbaka av bägge fötterna.

Om jag nu ska vara så där kaxig igen – kan man lära sig att gå precis som dessa skor är utformade men det kan ta tid för hjärnan att omprogrammera för en ny gångstil. En period av mitt liv lärde jag mig att gå baklänges i t.ex. trappor. Men när kroppen havererade som ett korthus slutade jag med det eftersom min balans blev rubbad.

Joovisst – travade bakåt ett tiotal meter i två omgångar. Stå still – för att veta var fötterna finns och hur marken känns. Sen ett par steg till bakåt. Den dagen då jag går lika smidigt framåt som bakåt, blir skoj att uppleva.:)

, , ,

  1. #1 av Josef Boberg på 25 december 2015 - 16:32

    Jag användet nästan alltid bara MBT-skor sedan mer än 10 år tillbaka – och mår himla bra av det.

Kommentera

