Mental *gulf*

a,ja, jag ser inte ett skvatt blev min första reaktionen när jag såg igenom linsen på kameran imorse. Cirkum klockan åtta var en ms.babs ute och promenerade. Och jag gör det – bara för att – inte för att min hjärna ser något nöje. Det är mer belöningen efteråt med varma tår, rosiga kinder eventuellt några bilder.

bara för att – är en bra anledning till att gå ut och sen gå in igen. – bara för att – har inget krav på resultat för jag kan gå 10 – 15 meter och sen vända om. Men – bara för att – kan leda till längre och längre promenader – bara för att jag – kan.

Medan jag promenerar tränar jag en ny gångstil som blir mer och mer naturlig. Det har tagit ett halvtår ungefär för hjärnan att anpassa sig. I början la jag en hand på bröstkorgen, lutade mig lite framåt och sen iväg med en bra fart. Dags dato – behövs ingen hand som påminnelse om rätt kroppshållning.

Tänk Eiffeltorn! = stadig bas.

Var tvåbent

Stå på hela foten – lika mycket belastning på framfötterna som på hälarna. Aktivera alla tårna!

Stå med mjuka knän – översträck inte.

Vänd knäskålarna något utåt så att de pekar över tredje tån (=fotvalven lyfts upp, höfterna roteras något utåt)

Obs!! Kroppstyngden fram.

Känn att du får en liten låg svank = (‘svanslyft’)

Låt bålen gå framåt. Slappna av i skulderpartiet. Undvik att sträcka dig uppåt.

Försök att integrera ovanstående i vardagen så mycket som möjligt, för att det så småningom ska automatieras.

Försök att praktisera det även när du har ont. Arbeta med armbågarna så nära kroppen som möjligt.

Lycka till!! Sjukgymnasterna, Reumamottagn i Lund.

, , , , , ,

  1. 10 tår och 2 fötter. | Barbros Foto Blogg

Kommentera

