2:a halvåret lästa böcker 2015

14 lästa böcker sen juli månad 2015

Åsa Larsson – Till offer åt Molok. Inbunden, 387 sidor

Tom Clancy – Hedersskuld, pocket 832 sidor. De sista kapiteln var oerhört sega vilket gjorde att jag inte läste klart.

James A Michener – Hawaii, en majestätisk skildring av hur ögruppen uppstod genom vulkaniska explosioner för miljarder år sedan. En skildring av folket som levde på öarna fram till 1950 talet. Rekommenderas varmt!!

John Grisham – I Mullbärsträdets skugga. Utmärkt bok där författaren i viss mån avslöjar slutet i ett tidigt skede men trots allt listigt behåller läsarens uppmärksamhet.

Tom Hyman – Den ryska kvinnan, inbunden 372 sidor. En USofA konspirations teori med ett svulstigt avslut med brand och explosioner men allt räddas med smärre skador.

Hal Friedman – Tunneln, inbunden 366 sidor.

Michael Connelly – Månskugga, pocket 379 sidor. Långdragen start för att sedan bli briljant med ivrig bokvändarkänsla.

Richard Setlove – Experimentet, inbunden, 266 sidor.

Robert Ludlum – Dokument vargfälla, inbunden 416 sidor. En bra spionhistoria under andra världskrigets slut.

John Grisham – Testamentet, inbunden 450 sidor. En roman om biljarder, tvister och rättslig moral.

Elizabeth George – Den verkliga brottslingen, pocket 571 sidor. Kommentaren för den här boken blir – författaren försökte tejpa ihop slutet i en för övrigt bra deckare.

Catharina Ingelman-Sundberg – Låna är silver Råna är guld. Pocket, 334 sidor. Boken handlar om ett gäng pensionärer som förgyller tillvaron genom brott och ger sedan gåvor till de äldre som klarar sig sämre.

Lyndsay Faye – New Yorks Gudar, pocket 421 sidor. Bokens innehåll påminner mycket om Gangs from New York med Leonardo DiCaprio. En film värd att se.

Elisabeth George – En ond liten handling, pocket 778 sidor. Oväntande vändningar skapar enkel dramatik.

Sandra AAmodt och Sam Wang – Välkommen till din hjärna (pågående bok) pocket 305 sidor. En mycket intressant bok om ens egen hjärna och hur den fungerar. Rekommenderas å det varmaste!!

, , , ,

  1. #1 av Replicant Core på 24 november 2015 - 16:53

    Fin bild som alltid. Jag är impad gällande läslistan.

    • #2 av Barbro på 25 november 2015 - 7:20

      Jag tycker om att läsa böcker.

  2. #3 av Jag på 24 november 2015 - 18:12

    Årstidsövergång, säger den fina bilden mig.

    Jag har läst allt av Elisabeth George och tycker nog att de tidigare böckerna var bättre. De senaste har varit snåriga med onödigt många förvecklingar. Åsa Larsson är en klart lysande stjärna från Kiruna. Connelly gillar jag också, men blandar ihop titlarna. Michener, där ringer någon liten klocka, måste kolla vad han har skrivit mer. Ska kolla den boken som du rekommenderar. Jag har ju lyssnat på böcker de senaste två åren. Idag gav jag mig på en pappersbok, Agaat av Marlene van Niekerk. Får se hur det går, men jag vill verkligen läsa den, 713 täta sidor…

    • #4 av Barbro på 25 november 2015 - 7:29

      Agaat av Marlene van Niekerk
      en bok om mellanmänskliga relationer, lagt den som bokmärke.Tack!

      Elisabeth George lyckas dock knyta ihop alla trådar till slut, i sina tjocka tegelstensböcker.

      Spelar ingen roll – hur – du tar till dig böcker, huvudsaken – att – du gör det.

      • #5 av Jag på 25 november 2015 - 10:10

        Jo, för mig spelar det roll. Jag har varit en bokslukare sedan femårsåldern och sorgen blev stor när jag inte kunde läsa längre. Det är avkopplande med ljudböcker, fungerar toppenbra i solstolen, bättre än att ligga och kisa med en pappersbok. Även på natten när man inte kan sova är de bra. Men utbudet är begränsat och alla uppläsare är inte behagliga att lyssna på, tyvärr. Jag har längtat efter närkontakten med pappersböcker och nu verkar det fungera, peppar peppar, läste 60 sidor i Agaat på kvällen trots att jag var väldigt trött. Lovande.

        Jag gillar verkligen Elisabeth George, hon var ju den som introducerade den psykologiska kriminalromanen och fick många kvinnliga efterföljare.

      • #6 av Barbro på 25 november 2015 - 13:11

        Krister Henriksson borde ha bra röst?

        Elisabeth George träffade jag på Spenshult i deras biblotek. Hon är ok.
        Har du läst Frederick Forsyths böcker? och Robert Ludlum?
        Obeskrivligt gott det där med att läsa.:)

      • #7 av Jag på 26 november 2015 - 9:49

        Kul att du har träffat, EG! Ja, Krister Henriksson, Tomas Bolme, Katarina Frostensson (Läser just EG:s böcker) och en hel del andra. Aino Trosell som läser sina egna böcker springer på så att man inte hinner med i tanken. Sven Wollter är härlig att lyssna på.

        Nej, jag har inte läst Forsyths och Ludlums böcker, utom kanske någon enstaka för länge sen, även om de finns hemma, min man läser dem. Det är något med dem som jag inte fastnar för.

        Ja, att läsa ger så mycket.

      • #8 av Barbro på 26 november 2015 - 10:16

        Barbara Harvers i Elisabeth George böcker påminner lite om mig själv. Och det är när Harvers vet att hon är på rätt spår, och blir då mycket påstridig och omöjlig – motsträvig.

      • #9 av Jag på 26 november 2015 - 10:19

        Haha, vad roligt med igenkänningen!

      • #10 av Barbro på 26 november 2015 - 10:20

        Har du upplevt det i någon bok du läst? att känna igen sig själv… i en karaktär.

      • #11 av Jag på 26 november 2015 - 10:22

        Jodå, ganska ofta, men kommer inte på någon just nu på rak arm.

Kommentera

