Roof are the limit

Jag tänkte på meningen – the sky’s the limit – vilket inte är sant som alla vet. Himlavalvet har ingen begränsning åt endera hållet. Det är oändligt stort.

Den här kalla växten, har nått taket – bokstavligen. Här finns en begränsning, för int vill jag göra hål i taket för att den ska bli ännu större. Och jag vill att krukan ska stå där den står.

Vi får aldrig större börda än vi orkar bära, den meningen har jag dock upprepat ett par gånger de sista åren. Förunderligt sant, för det finns alltid kvar energi till att fortsätta andas eftersom hjärtat obarmhärtigt fortsätter att bulta bakom revbenen varje morgon. (det här mentala tillståndet fanns ett år tillbaka i tiden.)

Det finns inget annat val, än att resa sig upp från stolen och börja pyssla – med någonting om än så litet. Det behöver inte ens bli storartade saker bara jag pysslar på. Det här ordet – att pyssla – är anspråkslöst och har inget krav på tidspress eller färdigt resultat. Det är det fina med ordet pyssel. Det är litet men det är någonting.

Jag råkade ut för ett ...”utmattningssyndrom som i folkmun har kallats för hjärnstress och även om den termen är lika förvirrande och lika illa tåld av forskare som begreppet utbrändhet uttrycker den en viss folklig klokhet”…

Under den 8 veckor långa konvalescensen fick jag information om just utmattningssyndrom och vad det beror på och även hur råda bot på det. Motion, pyssel och skratt.

, , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

