Transportbandet

Jag är rädd för att åka rulltrappa både upp och ned. När det finns hiss, använder jag den eller så går jag uppför trappor. Mina fötter travade en gång från djupa underjorden upp till markplan i Portugal – Lissabon, i en av stadens största tunnelbanor. Den allra sista biten av den branta stigningen så fick jag moraliskt stöd av min vän, i att åka rulltrappa uppför, för att inte helt ruinera dagen av total utmattning. Envishet kan ju vara en förödande egenskap.

Jo, jag stärkte mina ben men åker fortfarande inte rulltrappa – nedför eftersom jag inte klarar av stressen av folk som trycker på bakom mig och delvis beror det på dålig balans. Orsaken är att jag föll och slog mig rejält på ett rullband i Norge. Då gick jag på kryckor och ett gipsat underben inkl. half-fot på grund av en nästan avslitet ledband. Det är för länge sedan läkt men det som hände verka sitta som gjutet i sinnet.

Det finns sådana här rullbands-maskiner i träningshallar. Den liknar en rulltrappa, fast en plan sådan. Ett djupt andetag, en uppmuntrande och stadig hand i svanken på mig av sjukgymnasten. Lite hjälp på vägen. Jag började gråta första gången, jag stod där och bandet började oroväckande rulla på.

Nu näst sista gången på rehab. Rak i ryggen, en avspänd hand på stången och fokuserade djupa andetag. Våga ta steget – att stiga bandet och stiga på medans det rullar. Dock är den här övningen inte en realistisk scen eftersom det inte är en rulltrappa på en tågstation, ett varuhus eller tunnelbanestation med passagerare som springer kors och tvärs bakom, sidan och framför. Jag vet, att en dag kommer det en fjärran stad där det finns få hissar och vad gör ms.babs då? Ska hon gå flera mil för att rädslan hindrar mig från att åka nedför eller uppför? Eller så kan hon ta en billig taxi, förstårs men det hjälper inte rädslan. Den förlänger jag bara, isåfall.

Det mesta sitter i hjärnan och det är där slagen vinns.

…Den ljusgrå har inte synts till sedan tisdag förra veckan.

Antingen är han påkörd eller så har den ljusgrå gått i idé.

, , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

