Den lilla ljusgrå kotten

2015-09-25-DSC_4337-2

Det är tomt i de gula skålarna varje morgon. Med 110 procent säkerhet vet inte jag om det är den bruna kotten som äter upp det mesta, men förmodligen är det så. Vad jag märkt är att den äter dubbelt så mycket som den ljusgrå. Eller om det är en bortsprungen katt som smaskar i sig födan, för jag fick se en brunvit katt sent i fredagskväll.

Den här lilla ljusgrå kotten får jag liksom sätta maten precis när han dyker upp från sina otaliga gömställen bland buskar och blad. Oftast sitter den mitt på gräsmattan när jag minst anar det. Jag har satt ut tre stycken vattenskålar på olika ställen och avskilt från var de äter. Jag tänkt på T. som dricker vatten i fönstret och äter i köket.

Den lilla ljusgrå skyggar inte längre när jag ger den skålen med föda. Den nosade mig på foten för två dagar tillbaka. Det kändes som jorden slutade snurra.:) De här vilda djuren är märkliga med sin paddelgång, sina taggar och långsmala nos. De ser dåligt men hör och luktar desto bättre. Strömming gillar dem och äppelskrut. Kattmaten verkar fungera alldeles utmärkt som föda. Bägge kottarna har ökat i rejält i vikt sedan början på augusti.

Och – nu kan jag skörda lite egna tomater i september värmen. Kanske, kanske det räcker till lite egen tomatpuré.

, , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

