Chutney, skrutäpplen och september

2015-09-17-DSC_4254Ett litet stads shangri la. Där finns den blå bänken med Hortensia djungeln.

Chutney recept på egna gröna tomater. Det blev en smäktande god doft i köket med alla kryddor i grytan som sakta puttrade på spisen i mer än en timme. Jag har inte haft 110 procent fokus de sista månaderna. Och jag kan bara fokusera på en sak åt gången och därför går allt saktare men världen verkar hänga ihop ändå. Vad är då saktare?

Men hallå där!! stopp nu!! Det här med att prestera – verkar ha blivit ett notoriskt tyst upprepande bland många människor inklusive mig själv. Varför är det så svårt att känna sig nöjd med ett dagligt tarv utifrån ens egna förutsättningar?! Vad är det mer man ska uträtta, när huset är städat och den rena tvätten hänger ute och torkar i vinden? Ja vet, det finns ett – jag måste bara.

En gång i veckan reser jag till reumakliniken och försöker förstå min egen finmuskulatur och dess samspel med resten av min överrörliga kropp. Tjugo minuter i åtta på morgonen far tåget från stationen, lite tidigare än avtalad tid. Jag vill sitta på den blå bortglömda bänken innan dagen börjar i sorl, stök och skvalmusik. Det är professionella sjukgymnaster som jobbar med mig och rättar till en rörelse i förbifarten bland de andra deltagarna i gymnastikhallen.

Joo, det här med skrutäpplen. Läste på nätet att kottar gillar skrumpna äpplen men nu efter 3 dgr har de inte rört dem. Isåfall blir det kompost i rabatten eller så får mr. Trast picka på äpplena.

, , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

