V.I.P. inbjudan

2015-09-02-DSC_4115

Igelkotten kommer inte att gå idé ännu på en stund. I god tid innan kylan blir påtaglig för en igelkott dvs +9 grader har jag redan byggt ett eget kottebo av tre ihopflätade cirka 60 cm långa tunna äppelkvistar sammanlagt 7 stycken. Kvistarna är ungefär lika tjocka och har inne i boet ett visst avstånd emellan.

I slutet på varje ‘kvistfläta’ finns en bambupinne som är snörd med hampatråd och som i sin tur är förankrad i jorden för ytterligare stabilitet. Avsikten är att ‘kvistflätorna’ inte ska sjunka ihop av lövtyngden på taket. De två sista böjarna (bågarna) är lägst av alla, för bland annat oönskade intrång.

Boet blev utformat som en igloo med en lång ingång och en håla med en grävd liten grop, torra löv och torkat gräsklipp. Ovanpå ligger minst tioliter torra löv som jag hämtade i parken. Jag samla ihop en halv tjugoliters säck men funderar på att hämta mer.

Granngården sålde ett kottehus men jag tror att lukten är för ny vilket min granne också trodde. Kvinnan med bra kunskap om natur och blommor.

Huvudsaken kotten känner sig skyddad och är mätt, så den inte svälter ihjäl i sitt idé. Just nu äter den upp allt, det vill säga, en halv påse kattmat varje dag vid kvällning. Just nu, den 3 sept är det cirka 19.00 tiden som gäller. Det finns inte en flinga mat kvar när jag hämtar skålen på morgonen. Ibland finns spår av kottebajs i den grunda skålen som talar om att den lever fortfarande. Det finns en viss risk att igelkotten blir påkörd av bilarnas däck, för det har de andra blivit.

Årets kotte har levt förvånatsvärt länge. Kul!! När boet byggdes bjöd jag in kotten till den nya bostaden. Nu återstår det att se om en V.I.P. inbjudan accepteras.

, , , , ,

  1. #1 av Jag på 04 september 2015 - 12:52

    Vilket härligt pyssel du har haft med kotteboet. Hoppas att kotten flyttar in och trivs!

    • #2 av Barbro på 05 september 2015 - 18:23

      ja det vore bra.:) Igårkväll kom en ny kotte, lite mindre och ljusgrå.

      • #3 av Jag på 05 september 2015 - 18:23

        Oh!

      • #4 av Barbro på 05 september 2015 - 18:25

        Yes!!

  2. #5 av Nån som jag på 07 september 2015 - 13:15

    Så fint att bygga bo till kotten!

    • #6 av Barbro på 07 september 2015 - 16:07

      Igelkotten har rekat den idag. Jag såg när den stod precis vid ingångshålet. Men tror att det är för varmt utomhus för kotten att gå i ide.

Kommentera

