En regelbunden krabat

2013-09-30-DSC_0166

Varje kväll vid 9-tiden, kanske straxt före, kanhända straxt efter klockslaget kommer igelkotten till den gula matskålen i rabatten för att inmundiga sin kvällsmat. Det har pågått ett par veckor och än så länge lever den. Det vill säga, kotten är inte påkörd av bildäck eller har fått gift i sig. Den får blötfoder som katten inte vill ha och *gammal* mat som köttfärs.

Den är nog så nyttig för trädgården. John Seymour skriver i sin självhushållningsbok att igelkotten gillar bland annat tusenfotingar och allehanda kryp som finns i potatisodling. Tror säkert kotten hittar vad den behöver i trädgården för annars skulle den inte stanna kvar.

I år finns det ett antal nässelfjärilar. En vit fjäril. Mr. och ms. trast och en fågel som kommer åter är sädesärlan. Nyckelpigor har varit sparsamt och det märktes på ringblommorna som fick en del bladlus. Någon padda har jag inte som jag kan kyssa på nosen för att det ska bli en prins.:) Sagan förtäljer ju inte hur det går sedan när paddan är kysst. Får man verkligen prinsen och kungadömet?

Igelkottens närvaro tycker jag är roligt. Den är skygg och liten med mycket bra kamouflage i och med dess färg och den kan gömma sig nästan överallt i trädgården.

Mr T. är ibland ute hela nätter. Han slaggar för det mesta dagtid i utesoffan på en sunkig madrass. *Pratar* lika mycket som förut men kattens prat-registret har dock ändrats med fler korta läten. En accentuering som till exempel när boet (ett gult täcke) är förstört i T.’s ögon och ligger på golvet.

, , , , , , , ,

  1. #1 av Jag på 18 augusti 2015 - 8:41

    Vad roligt med igelkotten! I år har jag inge sett till någon och det kan beror på att jag har städat noggrannare. Fjärilarna kom när värmen kom, en amiral flög omkring på torpet men ville inte ha sin fina kostym på foto.

    • #2 av Barbro på 18 augusti 2015 - 10:13

      Tror nog en trädgård kan innehålla både ‘städade’ och ‘icke städade’ ytor beror lite på hur trädgården ser ut.
      Nässelfjärilen fick jag pga av att jag odlar brännässlor på tomten till gödselvatten åt tomaterna.

Kommentera

