Alingsås med omnejd

2015-08-05-DSC_3817

Mil efter mil följs skogen och jag åt. Redig kurvor och raka körsträckor men det är jag som är förtjust i landskapet. Vida, rediga kurvor och raka körsträckor finns på andra orter i vårt avlånga land som till exempel Växjö trakten. Nästan alla vägar är lika. De svänger till höger och vänster, backe upp och backe ner. Det är snarare jag som är en tidsfågel och har levt i så många olika landskap. En dag blandar jag ihop dem, som under den här resan till Värmland.

Från Arvika ner till Alingsås, där nästa vandrarhem fanns, också det en folkhögskola. En herrgårdsbyggnad vid vattnet med tillhörande brygga. Kvällen gav ett relativt folktomt Alingsås. Ett fyrkantigt centrum med vackra trähus, en kanal och en staty av mannen som introducerade potatisen.

Det blev en hel del vattenfotografering på kvällen, i den blå timmen precis mellan nedstigande sol och natt, även följande morgon under vistelsen på Hjälmared Vandrarhem.

På torsdagen bar det av hemåt till Skåneland. Av en händelse svängde jag in vid Hedared stavkyrka, där det blev en längre paus. Vi blev bjudna på varma våfflor och en utställning om gamla kameror av en åldring på 68 år.

2015-08-05-DSC_3844

Det minnesvärda under den här roadmovien var att gå uppför berget till Sydudden. Att få trumma i en folktom kyrka och jag fick den till att börja sjunga. Min dröm har varit att få använda Buffalo drum i en kyrka någon gång under mitt liv och det endast för akustiken skull. Det är inte så ofta jag använder trumman, sist under den halvårslånga vistelsen vid Gissleberga kvarn.

, , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

