Att resa dit hjärtat finns

Sydudden

Ack du sköna Värmland i djupa skogar vi gå, uppför backar, stenbumblingar, nedfällda träd, markrötter och kottar medans blåbären bredvid stigen, lätt kan nås med handen. 1,6 km i svår terräng för en ms.babs. Vanligtvis handlar det om asfalterad väg eller buktade grusvägar på skånefälten med 3-hjulingen. Men allt sitter i huvudet. Det är där slagen vinns. Vår värd sa att vi ska bara gå till ravinen. Javisst…det låter kul.

2015-08-04-DSC_3811

Den här vyn hade jag int velat missa. Jag satt på en sten, drack saft och såg ut över storslagenheten. Nu finns det dock andra vackra platser på vår jord som till exempel Nord Västra territoriet, Kanada. Skottlands högländer är en annan plats som står på min lista. Eller så förblir det en dröm eftersom min kropp inte har de uthålliga resurserna för sådana långväga strapatser.

Resan till Värmland tog på krafterna, jag klarade bestigningen till Sydudden med lite vilje men det blir alltid lite surt dagarna efteråt. Efter kroppsansträngningen – när jag stod på grusvägen i närheten av Sulvik infann sig en behaglig trötthet ungefär som när man jobbar stenhårt i trädgården. Sömnen infann sig omedelbart när huvudet las på kudden lite efter nio-snåret den kvällen.

Jag har längtat efter storskogen en längre tid. Res dit hjärtat finns.

, , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

