Den odlingstid som kommer

2015-05-16-DSC_2756(tryck på bilden för att få den större)

På dessa fält odlades sockermajs 2014. Denna vår är det raps, förhoppningsvis använder bonden växelbruk och det är mycket bra för jorden säger hobbyodlaren som även hon har växelbruk i sina rinkar. Nu går det inte att jämföra en bondes odlings strategi med en hobbyodlare men vill dock nämna växelföljd som görs i avsikt att mota bort obehöriga insekter och småkryp i odlingar.

Som t.e.x att plantera skarpluktande tagetes i varje rink-hörn för att motverka potatiscystnematoden. Än så länge har jag inte sett någon urlakning eller att det växer dåligt med just denna samodling – tagetes och potatis.

Nej, har inte tagit något jordprov. Men, jag har haft denna odlingsstrategi i mellersta Sverige och då gjordes ett prov efter 3 odlingssäsonger och proverna blev godkända. Så enligt den erfarenheten drar jag mig i dagsdato för ett jordprov eftersom jag inte tänker sälja grönsaker på något torg. Ett godkänt jordprov liksom höjer ens egen odlar status.

Det coola med bilden är att bilen nästan inte syns på grund av rapsens storlek. När man sitter i bilen ser man bara en tätt massa av gula blommor kilometer efter kilometer på vissa vägsträckor i Skåneland.

…p.s jo, jag glömde det självklara. Helst plomberat potatisutsäde.

, , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

