Aprilhäxan av MajGull Axelsson

2015-03-12-DSC_2213

Människor har en djup känsla för magi, men ofta viftar folk rationellt bort det som en icke-del i tillvaron. Vi är en del av det magiska som finns runt omkring oss – varje dag. Även regnet som smattrar på rutan tillhör det magiska, för plötsligt kan regndropparna skapa ett nytt och annorlunda ljud om man fokuserar på smattret och då blir jag en del av regnet.

Vi kan bli en del av solen och månen. Även regnbågens färger!! Jordens mylla i skogen bland kottar och tallbarr eller när jag kliver ut på gräsmattans mjuka underlag och låter allt som finns under fötterna, fortplantas upp i mitt medvetande genom att stå alldeles stilla några minuter och medvetet andas in och ut.

Det är vad Aprilhäxan handlar om. Magin!! Att bli en del av det magiska. Ett naturligt skeende i vårt dagliga tarv och som alltid är städse så länge vi andas. Men istället görs det så väldigt mycket känslomässigt motstånd inför det oförklariga som vi inte tror oss förstå.

Jag har läst lite recensioner om Majgull Axelssons bok men ingen nämner när Hubertsson sitter och väntar i en park på Desireé. Hon har förvandlats till en oansenlig liten sparv och han väntar på att hon ska flyga fram till honom. Hubertsson vet att Desireé är en ovanlig kvinna. Hon kan besitta en mås eller kråka och det kallas för – shapeshifter.

Jag hittade boken i en banankartong utanför en liten alternativ butik där de säljer böcker för 5 kr. Affären ligger på gångsträckan till Latin lektionerna på torsdagarna, så det känns lätt att gå över till den andre sidan av gatan och botanisera för framtida behov.

Boken är skriven med en bra spontan värme och känsla som blandas med tragik och sorg, blod och tårar.

, , , , , , , , ,

  1. #1 av MacHenry på 01 april 2015 - 16:46

    Hej
    Kanske något att ägna påsken åt :) Tack för tipsen (skrotfototipsen). Alltid välkommet för en nybörjare som mig! Fick lite att tänka på faktiskt (bra saker att tänka på). Ha en bra kväll!

  2. #2 av Jag på 05 april 2015 - 11:00

    Jag har läst Aprlihäxan men det är länge sen så jag minns inga detaljer, men det var en stor läsupplevelse. Men vad har du fotat? Jag ser ljus, skugga och mosaikormar.

    • #3 av Barbro på 06 april 2015 - 14:59

      Det är solhjul av kermikbitar som finns i portalen in till Folkuniversitetets lektionsalar.

Kommentera

