Lodlinje

Nästan en lodlinje

Så här rak bör en ryggrad vara. liite rakare t.o.m. Jag hittade armeringsjärnet på en vit vägg efter en längre promenad hemmavid. 1/3 tur på den gamla travbanan och retur tillbaka gjordes genom villa gatorna. Ibland står jag helt still, fokuserar, kniper rumpan och vips åker ryggraden upp i en lodlinje. Enkelt!! Det är bara det att ryggen vill så gärna sjunka ner igen, till gammalt utgångsläge.

Det jag måste göra nu är att bygga nya stambanor i huvudet som gör att ryggen håller sig så rak som möjligt, av sig självt – helt naturligt utan tankekraft. Och det kan ta tid sa naprapaten. Den förändring blir inte gjord på en kafferast utan kroppens smärtsignaler måste omformas till det nya sättet, tills de är helt borta.

Optikern i dag led också av ischias (latin – sciatica) så den långa stund jag var tvungen sitta still, gick riktigt bra genom att ta en paus och föra upp benet över knät och stretcha.

Han sa något fyndigt, att om man gör en ”besiktning” på kroppen varje år, för så gör man ju med sin bil, kan man hindra mycket av sitt ont. Ibland tror jag att man förbiser att två fötter behöver omsorg och kärlek och det i ur och skur, varje dag, 30 – 31 dagar i månaden, 365 dagar om året. Bra skor skapar balans för hela kroppen. Frågan är varför en sådan enkel sak, inte kunde ha  prioriteras mer av mig? Det säger jag nu när kroppen i stort sett redan har havererat men är på väg att läkas.

Tiden då jag åkte skytteltrafik till Baltic Rehab, läste jag en reklam där det stod – Var rädd om dig! Har jag varit det? Nej.. det har jag inte. Förrän nu, när jag har legat och kravlat i dypölen länge och väl. Det är ironiskt. Det är så fånigt. Men det är så enkelt, köp bra skor och gå rak i ryggen.

, , , , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

