Solen delade himmel och jord

2015-01-27-DSC_1942

Aså, nå är de mörkt:) men igår sen eftermiddag såg jag strimman av guld mellan himmel och jord. Grannen på gatan uttryckte glatt att dygnet har förskjutits med en timme och två minuter – åt den ljusare riktningen. Söndag bjöd på lite mer sol men det kändes sorgligt kort för att kunna behållas i sinnesbanken. Det kompakta gråa härskar fortfarande för folk och fä.

Jag undrar ofta hur fåglar och katter förehåller sig till mörkret. T. sover mer än han är vaken. Kråkor, bofink, talgoxe, herr och fru stare pickar i sig från talgbollarna från morgon till kväll och med turordning. Det gråa verkar inte påverka fåglarna nämnvärt när jag betraktar deras frenesi. För de vilda är det liv eller död. Gå under eller överleva.

Kontroll på armbågsspetsen hos distriktssköterskan, senaste kontrollen var straxt för jul. Såret är mindre men har inte slutit sig. Det finns en obetydlig rodnad, ej heller någon pågående inflammation. När en annan sjuksköterska uttryckte att du har maximal otur med armbågen, så ‘rann det över’ med tårar. Timmarna efter fick jag se den här vyn. En glimt av vår som ger styrka. Och lite senare slocknade jag i djup sömn under en halvtimme.

Det väntar något roligt om drygt en månad. 8 säckar Sysav jord är köpt. Beställningen från Lindbloms Frö har anlänt med frön och tillbehör. Större blå krukor för omplantering av växter inomhus.

, , , , , , ,

  1. #1 av Jag på 29 januari 2015 - 10:14

    En så vacker vy, ett solstreck, en solhorisont! Jag kan förstå att den synen ger tröst och styrka. Det är besynnerligt med din armbåge, att det tar sån tid att läka. Tänk om även jag skulle ägna mig mer åt mina växter som har fått överleva bäst de kunde.

    • #2 av Barbro på 29 januari 2015 - 15:32

      Du kanske inte tycker om växandets glädje?

      • #3 av Jag på 29 januari 2015 - 15:55

        Jodå, det gör jag. Det har bara varit en lång period i mitt liv när jag inte orkat mer än det jag just måste, bland annat att ta hand om mina föräldrar när jag just gått i däck.

      • #4 av Barbro på 29 januari 2015 - 16:10

        Du få ta en revansch med dem och köpa Sysav jord. De kommer att känna sig som ‘nya’ växter efteråt.

Kommentera

