Tjockdimma

2015-01-21-DSC_1902

Dimman var tjock över landskapet medan jag tog mig till Plantagen för att köpa blå större krukor till omplantering av en stycken palm och elefantfot som växer ut ur sina krukor. Det är snart dags för inomhus växterna att få omskötsel på alla sätt och vis eller större krukor så de trivs om sina (rot)fötter. En del växter behöver piedestal och andra golvyta.

Ljuset återvänder sakta men säkert till blekansiktena i norden och snart, mycket snart blir det grön explosion på trädens kvistar förrän vi ens vet om det. Ja vet, det är den 21 januari men en vecka kan bli lika lång som en dag när det blir ljusare och vips är det maj månad. De fyra årstiderna i detta land är livgivande. Mörkt – ljust – ljusare – sen mörkare och därefter svarta natten dygnet runt i en och halv månad kanske till och med tre månader beroende lite på vart man är bosatt i vårt avlånga land.

p.s det jag saknar stundom är rikligt med träd och skog i skåneland.

, , , ,

  1. #1 av Jag på 21 januari 2015 - 20:26

    Vilken dimmysig bild – och ett träd som lutar sig mot kompisen.

    • #2 av Barbro på 22 januari 2015 - 14:23

      Längtar du efter en kompis att luta dig mot?

      • #3 av Jag på 22 januari 2015 - 14:24

        Nejdå, men det är kul att se att man hjälps åt i naturen.

  2. #4 av Jag på 22 januari 2015 - 15:26

    Tittar igen på bilden och den är verkligen vacker. Ser nu den andra raden av träd, den i fjärran.

    • #5 av Barbro på 23 januari 2015 - 8:03

      jo, jag brukar stanna på en stor parkeringsficka på väg in till Latinet. Det vita lilla huset är orört än så länge.

Kommentera

