Drakens skattkammare

Drakens skattkammare

Fotografiet kommer ifrån Gissleberga Kvarn den 22 april 2014. En klenod skapad av solens strålar. Eller drakens skattkammare.

Min drakes skattgömma handlar inte om klirrande guldmynt i en läderpåse utan det är en alltid kontinuerlig och medveten strävan i att hantera mina vedermödor men även klara av min glädje. Skattkammaren är den innersta kärnan av min personlighet, där ingenting spelar någon roll längre och ändå är allt av betydelse.

Tao enligt Puh av Benjamin Hoff – Lila, en studie i moral av Robert M Pirsig – Carl G Jung, Människan och hennes symboler – Don Miquel Ruiz, The Four Agreements.

Under åtskilliga år av diverse tunga men ytterst intressanta läsupplevelserna så köpte jag Apprentice to a Death Defier Part 1 – Scales of the Dragon skriven av Avendar Dragon.

, , , , , , , ,

  1. #1 av Jag på 17 januari 2015 - 14:01

    Vilket enormt vackert foto. Du har medvetet jobbat med ditt inre. Jag behöver påminnas om att göra det när jag faller igenom. Men den senaste tiden hot mot min hälsa gör mig väldigt rädd och modstulen. Ett tag hjälper umgänget med fotona men även det blir för ansträngande.

    • #2 av Barbro på 17 januari 2015 - 19:16

      Det finns en motsats till det vackra och det är en djupast förtvivlan. Klamra dig fast vid den bästa egenskapen du äger och släpp inte taget.

    • #3 av Barbro på 18 januari 2015 - 15:18

      Men den senaste tiden hot mot min hälsa gör mig väldigt rädd och modstulen.
      Vad är problematiskt? En operation som inte lyckades?
      Här får du en länk till http://www.balticrehab.se/, klicka på träning – sök efter nackprogram och följ baltic rehabs rekommendationer.
      lita på mig.. han är duktig.

      • #4 av Jag på 18 januari 2015 - 15:24

        Nej, det senaste är lung- och ögonproblem. Orkar inte gå in på detaljer men ska utredas igen på lungkliniken och ögonläkaren talade om glaukom. Jag har aldrig rökt så jag känner att det är djupt orättvist om man nu kan tala om orättvisa. Och jag ser framför mig hur jag förlorar synen.

      • #5 av Barbro på 18 januari 2015 - 15:50

        Du ritar redan nu svarta kors i taket utan att ens vänta på en utredning?!

  2. #6 av Jag på 18 januari 2015 - 15:56

    Det är omöjligt att inte vara orolig som jag mår nu. Det är många saker i min kropp som är på tok just nu och det här blev bara för mycket. Vad gäller ögonen så har jag oroat mig länge på grund av diverse symptom, men inte ens tänkt möjligheten av glaukom. Någonstans rinner det över. Jag kämpar på att inte deppa ihop, men det hinner ifatt mig mellan varven. Men jag gick ju ut på ispromenad igår och såg det vackra.

    • #7 av Barbro på 18 januari 2015 - 16:02

      jo jag förstår innerligt det där med att det *rinner över* men försök att inte se för långt in i framtiden. Se en omedelbar framtid dvs. ett par dagar åt gången, inte mer. Meditera – om du inte kan sitta stilla, meditera när du går, för över oron, till att lyssna hur dina fotsteg låter? Klamra dig fast vid den bästa egenskapen du har och låt den få bli fokus.

      • #8 av Jag på 18 januari 2015 - 16:05

        Tack för dina råd, Barbro. Jag försöker alltid hitta det positiva i tillvaron, men… nu ska jag sätta på bastun, där mediterar jag bra med fötterna i taket.

      • #9 av Barbro på 18 januari 2015 - 16:09

        en strimma av det positiva…alltid! jag har varit nere i det djupaste lerpölen redan..

Kommentera

