Joomen….

2015-01-04-DSC_1855Mina glasögon reflekterades i bokens blad.

Bröllopsklänning är synonymt med äktenskap och tar man ett steg till i tankeflödet blir det – en föreningen mellan två krafter. Medvetet och omedvetet. Känsla och intellekt.

Förening av krafter är nog den yttersta strävan för min del. Sinnets gränser suddas ut för att stundom bli till en helhet i en kort ögonblick. Det som alltid påkallar uppmärksamhet är de dussintals, oundvikliga detaljerna i vardagen från morgon till kväll. De smyger sig på innan jag ens hinner ta ett steg på golvet och helheten bryts av. Vad är helheten? Det är ett gränsland mellan medvetet och omedvetet.

, ,

  1. #1 av Jag på 06 januari 2015 - 17:18

    Reflexioner av olika slag är fascinerande. En av dem jag njuter av är när jag efter bastun sitter och tittar på ljusen i kandelabern genom droppar i glasögonen. Oändligt vackert. Önskar bara att det gick att fota, men det finns bara i mina ögon. Läcker bild!

    • #2 av Barbro på 07 januari 2015 - 9:28

      Det finns en journalist/fotograf från Belgien som jag fick lära känna i fysisk närvaro och han uttryckte – vissa reflektioner eller skuggor kan man bara njuta av som en sinnesbild.
      Sen har vi skuggor och skuggor. En del skuggor/reflektioner sveper förbi men lämnar spår och andra förevigas genom en bild.

      • #3 av Jag på 07 januari 2015 - 9:50

        Jag tycker att om man har börjat få syn på skuggor och ljusreflexer så har man öppnat upp för något som ger många små stunder av glädje och skönhetsupplevelser.

      • #4 av Barbro på 07 januari 2015 - 9:59

        Carl G Jung myntade ett uttryck – ”är det jag som är stenen. Eller är det stenen som är jag”
        Den här upplevelserna i skuggans och solens värld är en kanal in till själens spegel.

Kommentera

