Utarmad Aloe Vera

2014-12-13-DSC_1535

Den här Aloé Vera växten köptes på sensommaren till en kostnad av 159 kronor. Fin och präktig var den allt men nu är den depleted – utarmad planta som tjänat sitt syfte. Det tog en stund att komma underfund med – hur – gelén ska användas, medicinskt. Lång historia.

När T. skadar sig utomhus (skada från en taggtråd eller från avloppstunnan, då han jagar grodor) så slickar han inte bort gelén. Katten luktar men bryr sig inte sen, men väl när jag stryker på det och vips är såret läkt inom några dagar.

Jag använder den gula gelén till min väns nagel som fått svamp och med bra resultat. Den gula gelén får du när du skär av en orörd stjälk. Den vita gelén är svagare och den kan du få från hela stjälken.

De 3:e sista månaderna har jag använt den vita gelén och sen lagt på steril Mepore kompress, som finns där i 3 – 4 dagar eftersom såret ska läka ostört. Den 4:e dagen intager en ms.babs en varm och efterlängtad dusch. Nästa steg är en sorbact remsa som ligger ytligt, i lika många dagar och Mepore kompress utanpå. Den behandlingen verkar bli bra, för nu drar såret ihop sig och alla oönskade rodnader på huden är borta. Tiden är nu 1 år och 7 månader. Oskuret är bäst, sa dr. från Jönköping.

Som konstnärlig fotograf är visionen att jag ska kunna bruka min högra armbåge utan problem i framtiden Om slemsäcken tas bort finns inget naturligt smörjmedel som underlättar friktionen av att böja armbågen hundratals gånger per dag. Fast nu undrar jag om det verkligen var värt allt slit? Det är inte bara aloé vera växten som är utarmat.

, , , , ,

  1. Lämna en kommentar

Kommentera

