Jag ligger gärna mellan två lastbilar

2014-11-18-DSC_1427

När det är rusningstrafik på motorvägen H-stad och Skåne och en ms.babs kör bil har jag funnit ett sätt som är helt ok. Det är att tuffa på i många mil mellan två tunga lastbilar. Det är ingen förare, så vitt jag vet,  som vill placera sig mellan två lastbilar utan de kör hellre om eftersom flertalet anser att de kanske inte har den tiden.

När en motorväg är relativt tom kan jag köra fortare men i en tät, rusningstrafik trivs jag bäst mellan två tradare. Det är en stadig lunk, liksom.:) och jag kommer framåt i en fart av 80 – 90 km/tim och utan att störa någon annan bilist på vägen. Jag har alltid gillat långtradare och första åkturen hände på 70-talet. Antingen hade jag tummen i luften och stod på vägkanten. Eller så gick jag till tradar cafén och frågade om lift. 80-tal liftade jag mellan Mariestad och Skara en längre period. Det fanns en känsla att klättra upp i de där stora tunga fordonen. Den sista *tummen i vädret* liftningen hände mellan Norrköping och Västervik. Det står inga liftare på vägkanten längre och det bero på att bilister vågar inte stanna.

Gårdagen tillbringade jag på E20 och åt lunch på Fribergs Café – Halmstad, tillsammans med en efterlängtad vän.

, , , , , ,

  1. #1 av Jag på 24 november 2014 - 16:15

    Då ska jag berätta att igår när det blev många timmars mörkerkörning på väg hem från Oslo, så la vi oss bakom en stor lastbil och han tog oss ända hem, lyste upp körbanan så att det var lätt att se i det genommörka novemberlandskapet.

    • #2 av Barbro på 25 november 2014 - 10:20

      Joo, de är bra att ha de där tunga tradarna.

Kommentera

